Kontrolowanie Funkcje kontrolowania informacyjna - dostarcza niezbędnych informacji do podejmowania nowych decyzji;
profilaktyczna - gdyż w wyniku realizacji wniosków pokontrolnych zapobiega występowaniu przejawów kolejnych odchyleń w przyszłej działalności;
instruktażowo-doradcza - inicjuje kierunki i środki likwidacji niekorzystnych przejawów działalności; pobudzająca - przez swoją konstruktywną rolę w usprawnianiu pracy wpływa pobudzająco na kontrolowanych.
Obszary kontroli
Potrzeba kontroli zmienne otoczenie organizacji,
złożoność organizacji;
popełnianie błędów przez pracowników;
minimalizacja kosztów.
Rodzaje kontroli kontrola operacyjna * kontrola wstępna Koncentruje się na elementach nakładów (zasobów), wpływających do organizacji. Zajmuje się jakością i ilością zasobów finansowych, rzeczowych, informacyjnych i ludzkich.
* kontrola równoległa Koncentruje się na transformacji nakładów w wyniki. Opiera się na procesach sprzężenia zwrotnego w toku procesu przetwarzania.
* kontrola końcowa Koncentruje się na wynikach (produktach, usługach) opuszczających organizację. Dostarcza kierownictwu informacji do procesu planowania; stanowi podstawę wynagradzania. kontrola organizacyjna * kontrola biurokratyczna Odznacza się formalnymi i mechanistycznymi rozwiązaniami strukturalnymi. Opiera się na ścisłych przepisach i sztywnej hierarchii; zmusza do osiągnięcia wyników uznanych za minimalne. *kontrola angażująca pracowników Odznacza się nieformalnymi i organicznymi rozwiązaniami strukturalnymi, wykorzystującymi wkład pracowników. Wykorzystuje normy grupowe, kulturę organizacyjną i samokontrolę zachowań.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)