To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kontrolowanie koncentruje się na obserwacji i ocenie działań w organizacji.
Kontrolowanie w organizacjach:
kontrola - regulacja działań organizacji w taki sposób by ułatwić osiąganie jej celów
cel kontrolowania - stworzenie menedżerom możliwości oceny organizacji w porównaniu z zamierzeniami, w określonym momencie, wg określonych mierników
obszary kontroli - dwie drogi
koncentracja na zasobach
zasoby rzeczowe
zarządzanie zapasami
kontrola jakości
kontrola sprzętu
zasoby finansowe - są na środku - łączą się z każdym innym elementem - chociaż jest też czysto finansowa
zasoby informacyjne
prognozowanie sprzedaży i marketingu
analiza otoczenia
public relations
harmonogramy produkcji
prognozowanie ekonomiczne
zasoby ludzkie
dobór i obsada
szkolenia i rozwój kadr kierowniczych
ocena wyników
poziom nagradzania
szczebel
operacyjny
kontrola jakości
organizacyjny
strategiczny
na ile skutecznie organizacja rozumie otoczenie i dopasowuje się do niego
analiza ABC - koszty procesu gospodarczego - koszty przypisane dziedzinom, gdzie powstają
znaczenie kontroli - zasadnicze - bez niej organizacja nie osiągnie podstawowych celów
zmiana warunków - przewidywanie zmian i reakcja na nie, może nawet zmiana celu
potęgowanie się błędów - kontrola może temu zapobiec
złożoność organizacji - im większa tym bardziej złożone systemy kontroli są potrzebne
minimalizacja kosztów - kontrola może ujawniać wady i braki, a ich usunięcie oszczędności
odpowiedzialność za kontrolę
tradycyjnie menedżerowie
duże organizacje mają specjalizowane stanowiska kontrolerów
coraz częściej angażuje się pracowników wykonawczych w systemy kontrolne
powiązanie planowania i kontrolowania - bardzo duże - bieżąca kontrola realizacji planu daje informacje co do tego czy jest dobry i czy trzeba go modyfikować lub zmienić.
Etapy procesu kontrolowania
ustalanie norm
norma - zadanie/cel, według którego oceniane będą późniejsze wyniki
wyprowadzane z celów organizacji
ustalenie, który wskaźnik wyników najlepiej nadaje się do kontroli
mierzenie wyników
wyniki - w kontekście kontroli, działalność którą kontrolują menedżerowie
czynność stała i powtarzalna
różne wskaźniki
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)