Kontestacja w kontrkulturze - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 959
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kontestacja w kontrkulturze - omówienie - strona 1 Kontestacja w kontrkulturze - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

KONTESTACJA W KONTRKULTURZE
lata 60. XX wieku
poziom rozwoju cywilizacyjnego w USA już bardzo wysoki dostrzeżenie przez młodych bardzo istotnych kwestii natury społecznej dotyczącej politycznego etosu
technokracja w wysoko rozwiniętych krajach refleksja, czy celem powinno być gromadzenie dóbr materialnych
etos mieszczański - pracowitość jako środek prowadzący do dóbr materialnych, podporządkowanie się presji otoczenia przeciwnicy zadowolonych z siebie mieszczuchów, którzy dawno zrezygnowali z własnej ekspresji
wyścig szczurów
Kontestacja w trzech zakresach:
krytyka techniki (przerostu techniki nad kulturą)
podporządkowanie człowieka systemowi
mając pełną świadomość swej odrębnej osobowości, żyjemy w świecie, który naszej odrębności nie akceptuje, nie przyjmuje do wiadomości
Sapire
kultura autentyczna (jednostki) to kultura, w której aspiracje jednostki stają się celem społeczności (automatycznie)
makrokosmos kultury - powiększenie mikrokosmosu jednostki
gdy jednostka odnajduje w kulturze samą siebie
najlepsze warunki dla zaistnienia kultury autentycznej - w małych społecznościach, w kulturze typu plemiennego, ludowego
im mniej instytucji, tym lepiej
kultura amerykańska kultura rzekoma - kultura cywilizacyjna i kultura wysokiego dobrobytu
centralne wartości kultury - niepodzielane przez jednostkę
sztuczne potrzeby - zbyt wiele dóbr i wmówienie, że nie potrafimy sobie bez nich poradzić, że są nam niezbędne ( reklamy)
modeli cywilizacji śmieci
krytyka mediów
tzw. „świńskie media” - charakterystyczne dla kultury masowej
media kłamią
telewizja lat 60., 70. i późniejsza - najbardziej ekspansywne i opiniotwórcze medium
oparte na idei spektaklu - tzn. wyreżyserowane; manipulacja
telewizja - to, co sztuczne, co powstało w umyśle organizatora, zostaje przedstawione jako realia, jako prawdziwe życie
krytyka systemu szkolnictwa i nauki
krytyka autorytetów uczonych
nauka nie jest obiektywna
przedstawiciele nauki są związani z wielkim kapitałem, z ośrodkami nauki, a także ze sobą nawzajem to jest jedno wielkie oszustwo
nauka powstaje w czyimś interesie wielkie korporacje, władza, pieniądze
nauka nie jest jedynym źródłem poznania prawdy i świata jest jeszcze intuicja, iluminacja typu religijnego, medytacja - i są one równoległe do nauki, są drogami zdobywania wiedzy o świecie
postulat przekształcenia modelu uniwersytetu ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz