Kontekstualne podejścia do Biblii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kontekstualne podejścia do Biblii - strona 1 Kontekstualne podejścia do Biblii - strona 2

Fragment notatki:


Kontekstualne podejścia do Biblii Kontekstualne podejścia do Biblii (E) uwzględniają sytuację czytel­ników jako dalszy „kontekst” interpretowanych tekstów. Najpierw Papieska Komisja Biblijna omawia podejście do Biblii odwołujące się do teologii wyzwolenia ( approache liberalionisle ).
Nie określając bliżej pojęcia „ teologia wyzwolenia ”, Dokument Komisji stwierdza, że nie została wypracowana własna metoda tej egzegezy, lecz istnieje praktyka odczytywania Biblii biorąca za punkt wyjścia rzeczywistość socjokulturową i polityczną, w nawiązaniu do konkretnych potrzeb ludu.
Główne założenia teologii wyzwolenia (z Ameryki Łacińskiej ruch ten rozprzestrzenił się na inne części świata: Afryka, Azja, ludność czarna OSA) są następujące: „Bóg jest ciągle obecny w historii swego ludu i chce go zbawiać. Jest On Bogiem ubogich, który nie może tolerować ani niesprawiedliwości, ani ucisku”. „ Dlatego egzegeza nie może być neutralna, lecz (:..) winna brać w obronę ubogich i an­gażować się w walkę o pełne- wyzwolenie tych, którzy cierpią ucisk ”. Komisja Biblijna dostrzegła w teologii wyzwolenia także elementy pozytywne: „ głębokie przeświadczenie o obecności Boga, który zbawia; podkreślanie wspólnotowego wymiaru wiary; domaganie się działań oswobodzicielskich, wyrastających z potrzeby poszanowania sprawiedliwości i miłości społecznej ”.
Ale z teologią tą związane jest także wielkie ryzyko. „ Ten sposób odczytywania Biblii koncentruje się przede wszystkim na tekstach narracyjnych i prorockich, przedstawiających stany społecznego ucisku i stymulujących działania prowadzące do zmiany takiego stanu rzeczy ”. Zdarza się, że lektura ta jest bardzo .jednostronna, nie uwzględnia wielu innych tekstów Biblii. Zalecona jest także rezerwa wobec analiz rzeczywistości społecznej, które inspirowane były doktryną materialistyczną, a nawet marksistowską zasadą walki klas, i jednostronnie akcentowały eschatologię ziemską, ze szkodą dla transcendentnej eschatologii biblijnej.
Do kontekstualnych podejść do Biblii zalicza Dokument także „ podejście feministyczne ”, które zrodziło się w USA pod koniec XIX w. w kontekście walki o prawa kobiet, a rozwinęło się z wielką siłą w następstwie emancypacji kobiet w latach siedemdziesiątych naszego stulecia, głównie w Ameryce Północnej. Autorzy rozróżniają trzy form)f dzisiejszej feministycznej hermeneutyki biblijnej. l. Forma radykalna odrzuca autorytet Biblii jako produktu mężczyzn, stworzo­nego dla zapewnienia im dominacji nad kobietami (androcentryzm). 2. Forma neo-ortodoksyjna przyjmuje Biblię za księgę proroczą i gotowa jest posługiwać się nią w takiej mierze, w jakiej wstawia się ona za słabszymi, a więc także za kobietami. 3. Forma krytyczna, która usiłuje odkryć miejsce i rolę kobiety w otoczeniu Jezusa i w Kościołach założonych przez św. Pawła. W tamtym czasie miało istnieć równouprawnienie płci, ale ta sytuacja została zmieniona już w pismach Nowego Testamentu, ponieważ coraz większą rolę odgrywał patriarchalizm i androcentryzm.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz