1 Konkurencyjność regionów Literatura: J. Chądzyński J., A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji , Warszawa 2007; rozdz. 3. Konkurencyjność regionów (Z. Przygodzki) A. Nowakowska (red.), Budowanie zdolności innowacyjnych polskich regionów ; Wyd. UŁ, Łódź 2009; rozdz. 1. Regionalny kontekst procesów innowacji; rozdz. 5. Regionalne i narodowe systemy innowacji — istota, modele, dylematy. http://region.uni.lodz.pl/dokumenty/KsiazkiKBNAleksandraNowakowska/Budowaniezdolnosci nn owacyjnychregionow.pdf M. Gorynia, E. Łaźniewska, Kompendium wiedzy o konkurencyjności, PWN, Warszawa 2010; rozdz. 6. Konkurencyjność na poziomie lokalnym; rozdz. 7. Konkurencyjność gospodarek w ujęciu regionalnym. Konkurencja a konkurencyjność proces konkurowania o korzyści ekonomiczne; współzawodnictwo między rywalami rynkowymi; rywalizacja o zajęcie lepszej pozycji rynkowej. zdolność do konkurowania; zdolność osiągania sukcesów w rywalizacji gospodarczej ( wygrywanie konkurencji ) ; „bycie” konkurencyjnym (posiadanie zdolności do rozwoju) konkurencja wymusza starania o realizację celów podmiotów gospodarczych przez zaspokajanie potrzeb klientów proces właściwość Istota konkurencyjności: posiadanie cech (atutów), których nie posiadają konkurenci i osiąganie dzięki temu przewag konkurencyjnych na rynku; zdolność do skutecznego konkurowania, tj. osiągania i utrzymywania przewag konkurencyjnych, dzięki którym następuje rozwój (=posiadanie zdolności do rozwoju). JST (gminy, miasta, powiaty, regiony) jako podmioty konkurencji JST funkcjonują w sposób podobny do przedsiębiorstw; są uczestnikami wymiany rynkowej, gdyż oferują dobra i usługi publiczne (produkty terytorialne), Region to produkt (magaprodukt ) o określonych cechach i walorach swą ofertę kierują do obecnych i potencjalnych klientów (użytkowników), którymi są: mieszkańcy, firmy, inwestorzy, turyści … funkcjonują w warunkach konkurencji ze strony innych JST (konkurentów). Produkty terytorialne usługi publiczne dobra publiczne - administracyjne, - komunikacyjne, - komunalne, - edukacyjne, - kulturalne, - rekreacyjne, - medialne, - medyczne, - … - walory położenia i przestrzeni, - nieruchomości: grunty i budynki, - dobra i walory przyrodnicze, - dobra i wartości kulturalne, - koncesje i zamówienia, - dotacje, poręczenia, gwarancje,
(…)
… (BIZ),
wysoka jakość kapitału ludzkiego i społecznego,
sprawność instytucji publicznych; jakość polityki regionalnej,
silny, wielofunkcyjny ośrodek regionalny,
kompleksowe zagospodarowanie infrastrukturalne,
dostępność komunikacyjna; renta położenia,
walory środowiska kulturowego i przyrodniczego.
3
Literatura:
Konkurencyjność
J. Chądzyński J., A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region…
… polityki regionalnej,
silny, wielofunkcyjny ośrodek regionalny,
kompleksowe zagospodarowanie infrastrukturalne,
dostępność komunikacyjna; renta położenia,
walory środowiska kulturowego i przyrodniczego.
3
…
… przyciągania i zatrzymania w lokalizację siedzib ważnych instytucji międzynarodowych,
regionie różnego typu korzyści zewnętrznych realizację dużych projektów inwestycyjnych, naukowych, kulturaln. ...
(m.in. inwestorów, nowych mieszkańców; wysoko pomoc publiczną (z budżetu państwa, funduszy UE …).
wykwalifikowanych pracowników, turystów …).
2
Ad. 2) Konkurencyjność w ujęciu
konkurencyjność pośrednia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)