Koncepcja dyskursu wg Habermasa i Foucaulta-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1134
Wyświetleń: 3003
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Koncepcja dyskursu wg Habermasa i Foucaulta-opracowanie - strona 1 Koncepcja dyskursu wg Habermasa i Foucaulta-opracowanie - strona 2 Koncepcja dyskursu wg Habermasa i Foucaulta-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

ANALIZA DYSKURSU MEDIALNEGO
Mikro - np. rozmowa w studiu
Makro - procesy społeczne, polityczne, kulturowe, szersze formy dyskursów
Abstrakcja - reguły dyskursu, komunikowania się
Konkret - konkretne zdarzenie pozadyskursywne
Oś stopnia ogólności
KONKRET
ABSTRAKCJA
Oś zasięgu
MIKRO
Konkretne przekazy medialne/sytuacje komunikacyjne
Reguły komunikacji
MAKRO
Wydarzenia kontekstowe
Reguły organizacji społecznej
Kierunki bazowe względem analizy dyskursu: Habermas i Foucalt.
1. Koncepcja dyskursu J. Habermasa
Tradycja oświeceniowa, dyskurs traktowany jako idea; rzeczywistość, która powinna się stać. Problem nieobecności tego dyskursu które powinien się stać.
a.) dyskurs jest kategorią normatywną, a nie opisową w tym sensie, że pewien układ wypowiedzi musi spełnić szereg warunków by można było mówić o dyskursie.
Określenie „racjonalny dyskurs” to strata czasu, bo dyskurs jest racjonalny ze swojej istoty.
Jest to koncepcja kontrfaktyczna, zdanie jest prawdziwe kiedy należy do dyskursu. Roszczenie do prawdziwości, czyli dążenie do prawdy, spełnianie warunku iż mówimy prawdę. b.) roszczenie do normatywnej słuszności- domaganie się by była możliwa obrona wypowiedzi w odniesieniu do wartości. Warto rozumieć sytuację dyskusji nad kwestiami słuszności; potencjalne nastawienie, iż mamy dla siebie czas; pewna forma racjonalnego ważenia wartości. Esencją naszej kulutyr jest możliwośc esencjonalnej rozmowy o wartościach.
c.) Roszczenie do zrozumiałości - można rozróżniać wyrażenia zrozumiałe od niezrozumiałych. Dyskurs to wymiana argumentów; rozstrzyganie zrozumiałości i poprawności wypowiedzi; dyskurs to wrażenie kierunkujące.
Komunikacyjne upłynnienie moralności - w społeczeństwach tradycyjnych wartości istniało wyobrażenie sacrum (religijne). W obecnych czasach demokracji deliberacyjnej nie stanowi ono takiej wartości argumentacyjnej, co wolność. W demokracji deliberacyjnej nie powinno się używać wątków religijnych w dyskursie publicznym. Wypowiedź powinna być związana z regułami językowymi, a nie z wartościami. Debata publiczna musi ulec zeświecczeniu, a sprawy o charakterze moralnym muszą być rozstrzygnięte na podstawie argumentów. Właściwym drogowskazem w komunikacji powinny być reguły języka, język jako narzędzie porozumiewania się między ludźmi. Ujęzykowienie sacrum - proces społeczny polegający na tym, iż jedność społeczna coraz mniej zależy od sacrum, a coraz bardziej od argumentów użytych w dyskursie.


(…)

… pośredniego (rządzenie przez wolność - terror troski o siebie)
Władza-wiedza - dostrzeżenie, że władza zawsze idzie w parze z wiedzą. Żeby zarządzać społeczeństwem, trzeba ten obszar „uwiedzowić”. Wiedza daje władzę, a władza wymaga wiedzy.
Panoptyzm Foucalta
Foucalt wprowadza polemikę z ciągłościowym i linearnym wyobrażeniem historii. Wg. niego historia jest nieciągła i wielowątkowa.
3 podstawowe modele…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz