To tylko jedna z 9 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zawiera także informacje na takie tematy jak: rodzaje komunikowania interpersonalnego wg kryteriów więzi i środków, czteroskładnikowy model informacji, funkcje komunikowania niewerbalnego, formy wypowiedzi w mowie ciała, formy komunikowania parafrazowanego, komunikowanie masowe, funkcja organizacji medialnej oraz instytucja medialna.
19.12.2009
Istota i zakres komunikowania.
Podstawowe tezy komunikowania:
1) Nie można nie komunikować się
2) Nie można opisać wszystkiego autentycznie
3) Nie wywołuje reakcji, które można przewidzieć do końca
4) Jest zawsze zwrotne
5) Posiada wymiar merytoryczny i osobowościowy
6) Kształtuje nowy system społeczny
Nadawca
Informacja
Kanał
Odbiorca
Poszczególne ogniwa ogólnego modelu komunikowania
Nadawca, który nie wie co właściwie chce przekazać
Informacja - zbyt prosta lub zbyt wielokrotnie sformułowana
Kanał może skracać bądź poszerzać wiadomość
Odbiorca - psychiczna lub fizyczna może uszczuplić chłonność informacyjną
Zasób znaków - stosowanie pojęć niezrozumiałych dla partnerów rozmowy, niezrozumiały sposób prezentacji
Oczekiwania - mniejszy bądź większy stopień koncentracji uwagi, która jest rozproszona i podlega wpływom uprzedź i ocen
Mechanizmy selekcyjne:
Powodują, że informacja nie dociera do odbiorcy bądź dociera do odbiorcy coś innego w wyniku ich działania. Istnieją takie mechanizmy selekcyjne, jak:
selektywne wysyłanie
selektywne postrzeganie
selektywna uwaga
selektywne opracowywanie
selektywne zapamiętywanie
W wyniku oddziaływania mechanizmów selekcyjnych można powiedzieć, że:
Powiedział to jeszcze nie znaczy, że słyszał
Słyszał to jeszcze nie znaczy, że usłyszał
Usłyszał to jeszcze nie znaczy, że zrozumiał
Zrozumiał to jeszcze nie znaczy, że zaakceptował
Zaakceptował to jeszcze nie znaczy, że tak postępuje i działa
26.10.2009
Czynniki osobowościowe zmniejszające proces percepcji:
Obraz własny - to, co dostrzegam siebie dostrzegam także w pierwszej kolejności u innych. Percepcja nie jest całkowicie autentyczna i dokładna - jest uzupełniona przez osobiste doświadczenia.
Potrzeby - aktualne potrzeby, zarówno pierwszego rzędu (głód, pragnienie) i życzenia społeczne ukierunkowują percepcję.
Oczekiwania - to co jest zbieżne z aktualnymi oczekiwaniami postrzegane jest szybciej, a inne bodźce stają się mniej zauważalne. Ludzie, których lubimy mają pecha, a ci których nie lubimy popełniają błędy.
Rodzaje komunikowania interpersonalnego wg kryteriów więzi i środków
(…)
… swoim formom wyrazu dokładnego znaczenia, lecz otrzymuje je dopiero w połączeniu z komunikacją werbalną
* odzwierciedla zawsze poprzez formę zachowania zewnętrznego zmiany w zachowaniu wewnętrznym.
Formy wypowiedzi w mowie ciała:
* kontakt cielesny
* bliskość przestrzenna
dystans intymny 0 - 45 cm
dystans prywatny 45 - 120 cm
dystans społeczny 120 - 350 cm
dystans publiczny > 350 cm
* postawa ciała
* cechy zewnętrzne
* mimika
* wzrok (% utrzymywania kontaktu wzrokowego z rozmówcą)
< 30% niezainteresowanie (mało)
30% - 60% zainteresowanie (ok)
> 60% napastliwość
Formy komunikowania parafrazowanego
* czas trwania rozmowy
* emocjonalna intonacja
* błędy wymowy
* rytm języka
* melodia języka
* szybkość wypowiedzi
* pauzy
(12.12.09…
… funkcjonowania oraz cele społeczne organizacji medialnych , różnicując je między sobą pozwala na zdefiniowanie aktywności poszczególnych mediów w stosunku do instytucji politycznych, edukacyjnych i innych.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)