Komunikaty typu JA-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1267
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Komunikaty typu JA-opracowanie - strona 1 Komunikaty typu JA-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Komunikacja Ludzie komunikują się między sobą by wymieniać informacje. Czasem jest się nadawcą, czasem odbiorcą, a czasem trzeba sprawnie przechodzić z jednej roli do drugiej. Poniżej prześledzimy kilka podstawowych zasad komunikacji.
Nie są to techniki manipulacji tylko proste nawyki, których nabywa się w dzieciństwie lub w codziennym życiu. Być może wyssałeś z mlekiem matki opisane niżej sposoby komunikowania się, a może zdobyłeś je w przyjaznej uczniowi szkole lub w gronie przyjaciół. W takich sytuacjach nie warto zaprzątać sobie głowy wgłębianiem się w swoje nawyki w porozumiewaniu się z ludźmi, i pozbawiać ich spontaniczności. Jednak wielu ludzi ma poważne braki w sprawnym komunikowaniu się, które po części wynikają z jeszcze popularnych w naszej kulturze sposobów wychowania i nauczania. Jeśli chciałbyś udoskonalić swoje umiejętności w dziedzinie porozumiewania się, to możesz od dziś zacząć świadomie wprowadzać w swoje życie zasady sprawnej i bezkonfliktowej komunikacji. Po pewnym czasie staną się one twoim zwykłym zachowaniem, którego efekty mile cię zaskoczą.
KOMUNIKATY TYPU “JA” ZAMIAST “TY”: Nie lubię (ja) czekać na kogoś, zdenerwowałem się (ja) czekając na ciebie! (komunikat typu ja),
Jesteś (ty) nieodpowiedzialny, spóźniłeś się pół godziny! (komunikat typu ty)
Oba zdania można powiedzieć w sytuacji, gdy czekamy na spóźniającego się znajomego, jednak ich skutki są odmienne. Komunikaty wypowiadane z pozycji JA odnoszą się do stanu naszych uczuć, przekonań, my sami jesteśmy tu niekwestionowanymi ekspertami. Komunikat TY wchodzi natomiast na terytorium psychologiczne osoby z którą rozmawiamy, co często może budzić uzasadniony opór i obronę.
Narzucanie swojej woli.
Musisz tam pójść.
Wariantem komunikatu typu TY jest wyrażenie nieuzasadnionego przymusu. Z reguły stosuje się tu słowa, musisz, powinieneś, koniecznie trzeba itp.
Raczej unikajmy tego typu sformułowań, gdyż budzą one naturalny opór przed ingerencją z zewnątrz.
Ocenianie i krytyka:
W postaci komunikatu typu TY bardzo łatwo jest oceniać i krytykować inne osoby. Dobrze jest odróżnić konstruktywną krytykę poszczególnych zachowań, od krytyki atakującej . Czasem mamy powód by słownie zaatakować naszego rozmówcę i wtedy komunikaty typy TY same przychodzą do głowy. Np. Jesteś beznadziejnym współpracownikiem! Takie stwierdzenie najprawdopodobniej dotknie naszego rozmówcę i sprowokuje do odwetu słownego. Jeśli jednak naszym zamiarem nie jest znieważenie współpracownika, to lepiej powiedzieć o własnych emocjach: Czułem się bardzo niepewnie współpracując dziś z tobą, czy mógłbyś na przyszłość zwracać na mnie więcej uwagi? , lub: Było mi przykro, kiedy dziś nie spytałeś się mnie o zdanie przed podjęciem ostatecznej decyzji, czy mógłbyś w przyszłości pytać się co sądzę na temat poszczególnych rozwiązań? ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz