Kładka dla pieszych Traversina w Szwajcarii - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 1197
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kładka dla pieszych Traversina w Szwajcarii - wykład - strona 1 Kładka dla pieszych Traversina w Szwajcarii - wykład - strona 2 Kładka dla pieszych Traversina w Szwajcarii - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Kładka dla pieszych Traversina w Szwajcarii
Przypomina swoją konstrukcją indiańskie mosty wiszące. Most łączy dwie części Drogi Rzymskiej w Alpach Szwajcarskich, której fragment znajduje się na terenie tzw. „eko-muzeum". O wyborze do realizacji tak wyrafinowanej koncepcji oprócz aspektów ekologiczno-estetycznych zdecydowały względy transportowe. Obiekt znajduje się w odległym terenie górzystym i elementy konstrukcji, sprzęt montażowy oraz ludzie mogli być dostarczeni na plac budowy jedynie helikopterem o udźwi­gu do 4,3 t.
Takie warunki wymusiły zaprojektowanie lekkiej konstrukcji, dającej się po­dzielić na niewielkie elementy montażowe umożliwiające tego rodzaju transport. W efekcie konstrukcja kładki robi wrażenie niezwykle delikatnej. Rozpiętość mo­stu wynosi 47 m. Położony jest w spadku podłużnym równym 6%.
Ustrój nośny stanowi przestrzenna kratownica składająca się z elementów drew ­nianych - poprzecznych ram z. modrzewiowego drewna klejonego i lin ze stali nie­rdzewnej (rys. 6.67. 6.68 i 6.69). Krzyż u lec kratownicy są wykonane z galwanizo­wanych prętów stalowych. Drewniany pas górny, stanowiący jednocześnie element usztywniający kratę, pełni także rolę pomostu, przy czym do współpracy wciągnię­te zostały drewniane panele pełniące rolę poręczy. Natomiast dwa pasy dolne mają kształt paraboli.
Podstawkowymi elementami konstrukcyjnymi są trzy pasy kratownicy (górny -drewniany i dwa dolne w postaci lin stalowych). Liny są wykonane ze stali nie­rdzewnej, natomiast ściskany pas górny z modrzewiowego drewna klejonego. Jest on zabezpieczony przed w odą przez pomost (rys. 6.67 ). Zastrzały są zrobione z czte­rech krawędziaków o wymiarach 30 x 80 mm, które mogą być indywidualnie wy­mieniane. Smukłe przekroje tych elementów przyspieszają schnięcie po deszczu, przez co wydłuża się ich trwałość. Także wszystkie zaprojektowane indywidualnie łączniki w węzłach pozwalają na łatwą wymianę (rys. 6.69).
Przyjęty schemat statyczny konstrukcji powoduje, że naprężenia od obciążeń sta­łych są niewielkie zarówno w dolnych belkach poprzecznych (rozporach ram) jak i w gal­wanizowanych ukośnych prętach rozciąganych. Wszystkie nie zakryte elementy kon­strukcji są łatwo dostępne i co za tym idzie proste do wymiany. Elementy ram poprzecznych kratownicy oraz pomostu z wyjątkiem paneli poręczowych są wykonane z niec ) ch elementów z drewna modrzewiowego. Panele poręczowe wykonano
natomiast z drewna jodłowego. Żaden element drewniany stał zaimpregnowany. m wiotka konstrukcja kratownicy, z jednym pasem u góry i z dwoma roe •:- - .eześnie wąskim pomoście wymaga zabe • lecz- •
przed skręcaniem. Dlatego pomost i kratownica przestrzenna są ze sobą połączo­ne za pomocą pionowych zastrzałów.

(…)

…, w których niewielkie siły drgające. Podczas dużej wichury, w dolnym pasie kratownicy po stronie nawietrznej, znikają siły rozciągające i pomost może zacząć się obracać wokół pasa dolnego od strony zawietrznej. Bezpieczeństwo konstrukcji zależy wtedy od stosunku obciąże­nia wiatrem do obciążenia stałego oraz od „geometrii" przekroju poprzecznego. Ten „geometryczny opór kratownicy" jest równy 0,4 obciążenia stałego odpowia­dającego 1 kN/m. Dlatego konstrukcja jest w stanie prz nieść co najwyżej < iążt nie wiatrem zdarzające się raz na 5 lat. Maksymaln. i poziome dla takiej
przypadku obciążenia wy niesie 92 mm.
W celu przeciwstawienia się bocznemu działaniu wiatru wprowadzono dodat­kowy element w postaci belki z drewna klejonego bezpośrednio pod po­mostem. Ten dźwigar jest sprężyście utwierdzony na swoich końcach. Pozioma…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz