To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kładka dla pieszych Traversina w Szwajcarii
Przypomina swoją konstrukcją indiańskie mosty wiszące. Most łączy dwie części Drogi Rzymskiej w Alpach Szwajcarskich, której fragment znajduje się na terenie tzw. „eko-muzeum". O wyborze do realizacji tak wyrafinowanej koncepcji oprócz aspektów ekologiczno-estetycznych zdecydowały względy transportowe. Obiekt znajduje się w odległym terenie górzystym i elementy konstrukcji, sprzęt montażowy oraz ludzie mogli być dostarczeni na plac budowy jedynie helikopterem o udźwigu do 4,3 t.
Takie warunki wymusiły zaprojektowanie lekkiej konstrukcji, dającej się podzielić na niewielkie elementy montażowe umożliwiające tego rodzaju transport. W efekcie konstrukcja kładki robi wrażenie niezwykle delikatnej. Rozpiętość mostu wynosi 47 m. Położony jest w spadku podłużnym równym 6%.
Ustrój nośny stanowi przestrzenna kratownica składająca się z elementów drew nianych - poprzecznych ram z. modrzewiowego drewna klejonego i lin ze stali nierdzewnej (rys. 6.67. 6.68 i 6.69). Krzyż u lec kratownicy są wykonane z galwanizowanych prętów stalowych. Drewniany pas górny, stanowiący jednocześnie element usztywniający kratę, pełni także rolę pomostu, przy czym do współpracy wciągnięte zostały drewniane panele pełniące rolę poręczy. Natomiast dwa pasy dolne mają kształt paraboli.
Podstawkowymi elementami konstrukcyjnymi są trzy pasy kratownicy (górny -drewniany i dwa dolne w postaci lin stalowych). Liny są wykonane ze stali nierdzewnej, natomiast ściskany pas górny z modrzewiowego drewna klejonego. Jest on zabezpieczony przed w odą przez pomost (rys. 6.67 ). Zastrzały są zrobione z czterech krawędziaków o wymiarach 30 x 80 mm, które mogą być indywidualnie wymieniane. Smukłe przekroje tych elementów przyspieszają schnięcie po deszczu, przez co wydłuża się ich trwałość. Także wszystkie zaprojektowane indywidualnie łączniki w węzłach pozwalają na łatwą wymianę (rys. 6.69).
Przyjęty schemat statyczny konstrukcji powoduje, że naprężenia od obciążeń stałych są niewielkie zarówno w dolnych belkach poprzecznych (rozporach ram) jak i w galwanizowanych ukośnych prętach rozciąganych. Wszystkie nie zakryte elementy konstrukcji są łatwo dostępne i co za tym idzie proste do wymiany. Elementy ram poprzecznych kratownicy oraz pomostu z wyjątkiem paneli poręczowych są wykonane z niec ) ch elementów z drewna modrzewiowego. Panele poręczowe wykonano
natomiast z drewna jodłowego. Żaden element drewniany stał zaimpregnowany. m wiotka konstrukcja kratownicy, z jednym pasem u góry i z dwoma roe •:- - .eześnie wąskim pomoście wymaga zabe • lecz- •
przed skręcaniem. Dlatego pomost i kratownica przestrzenna są ze sobą połączone za pomocą pionowych zastrzałów.
(…)
…, w których niewielkie siły drgające. Podczas dużej wichury, w dolnym pasie kratownicy po stronie nawietrznej, znikają siły rozciągające i pomost może zacząć się obracać wokół pasa dolnego od strony zawietrznej. Bezpieczeństwo konstrukcji zależy wtedy od stosunku obciążenia wiatrem do obciążenia stałego oraz od „geometrii" przekroju poprzecznego. Ten „geometryczny opór kratownicy" jest równy 0,4 obciążenia stałego odpowiadającego 1 kN/m. Dlatego konstrukcja jest w stanie prz nieść co najwyżej < iążt nie wiatrem zdarzające się raz na 5 lat. Maksymaln. i poziome dla takiej
przypadku obciążenia wy niesie 92 mm.
W celu przeciwstawienia się bocznemu działaniu wiatru wprowadzono dodatkowy element w postaci belki z drewna klejonego bezpośrednio pod pomostem. Ten dźwigar jest sprężyście utwierdzony na swoich końcach. Pozioma…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)