To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Istota strategii marketingowych
Strategia marketingowa - to sposób wykorzystania potencjału i taktyka funkcjonowania przedsiębiorstwa dla rynku i na rynku, również po to, aby sprostać zmianom zachodzącym w otoczeniu, realizując przy tym własne cele.
Odniesienie sukcesu rynkowego wymaga od przedsiębiorstwa realizacji strategii ofensywnej, polegającej na aktywnym oddziaływaniu na otoczenie w celu zwiększenie przewagi konkurencyjnej i rozszerzeniu pola rynkowego. Strategia pasywna - to tyko zachowanie stabilizacji, obrona stanu nie zapewniająca perspektyw. W Polsce - jak wynika z badań J. Garnczarczyka - ponad 76% przedsiębiorstw aktywnie walczy o zwiększenie udziału na rynku, co świadczy o stosowaniu strategii ofensywnych
Zdaniem A. Baruk w strategii tej należy podkreślić w szczególny sposób następujące elementy:
strategie w przedsiębiorstwie zmieniają się zależnie od warunków panujących w jego otoczeniu, przy czym mogą aktywnie wpływać na zmianę tych uwarunkowań lub podlegać procesom adaptacyjnym, w celu przystosowania się do czynników zewnętrznych, których zmiany mogą przebiegać równolegle z opracowywaniem strategii bądź też mogą być przewidywane z wyprzedzeniem;
strategie określają sposób, w jaki można wykorzystać potencjał posiadanych i przyszłych sił, aby zrealizować wyznaczone cele;
strategie wyznaczają z góry kierunek rozwoju firmy, muszą być więc uzupełniane lub korygowane przez środki towarzyszące;
celem strategii jest rozbudowa długotrwałych możliwości sukcesu poprzez wykorzystanie przewagi konkurencyjnej
We współczesnym przedsiębiorstwie wyróżnia się trzy poziomy strategii Są to następujące szczeble strategiczne: strategia organizacji - odpowiada na pytanie jaką działalnością ma się zajmować przedsiębiorstwo i jak ją prowadzić;
strategia konkurencyjna - precyzuje jak mogą osiągnąć trwałą przewagę konkurencyjną poszczególne strategiczne jednostki biznesu wyodrębnione w firmie;
strategia funkcjonalna - stanowi interpretację roli danego obszaru funkcjonalnego w realizacji ogólnej strategii przedsiębiorstwa jako całości.
Działalność marketingowa - to jedna z funkcji przedsiębiorstwa, dlatego jej strategia jest automatycznie jedną z funkcjonalnych strategii przedsiębiorstwa, ale przy podejmowaniu wszelkich działań, potrzeby nabywców stanowią zasadniczy punkt odniesienia, funkcja marketingu staje się integratorem scalającym wszystkie inne obszary funkcjonalne przedsiębiorstwa. W tej sytuacji marketing wykracza poza ramy pojedynczej funkcji realizowanej w danym przedsiębiorstwie, a strategia marketingowa rozpatrywana jest na wyższym poziomie w hierarchii strategii (rysunek 1.), utożsamiając ją ze strategią konkurencyjną.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)