To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Miejsce marketingu w strategii przedsiębiorstwa Strategia przedsiębiorstwa to: wyznaczanie długookresowych i ogólnych kierunków i celów działania, a także określenie sposobów ich osiągania; koncepcja osiągania sformułowanego celu na podstawie znajomości własnych zasobów, warunków działania i otoczenia konkurencyjnego; jej celem jest uzyskanie lepszej i silniejszej pozycji na rynku niż konkurenci Pięć elementów strategii firmy (strategia ogólna) 1. Misja firmy 2. Domena działania (rynki, produkty, technologie działania) 3. Przewaga strategiczna (sposób dostarczania produktu, ceny, jakość) 4. Cele strategiczne 5. Funkcjonalne programy działania (np. marketing, finanse, księgowość) – strategie szczegółowe Pomiędzy strategią firmy i marketingiem występują dwukierunkowe zależności: - Marketing odgrywa ważną rolę w kształtowaniu strategii: - dostarcza wiodącej filozofii, - określa potrzeby klientów i zdolność firmy do ich zaspokajania, a te czynniki decydują o misji i celach firmy, - dostarcza danych wejściowych do planowania strategicznego, pomagając zidentyfikować atrakcyjne szanse rynkowe i oceniając potencjał, z jakim firma może je wykorzystać, - Większa część strategii firmy zajmuje się zmiennymi marketingowymi – udziałem w rynku, rozwojem rynku, wzrostem – te obszary zainteresowań się pokrywają w obydwu rodzajach działań. - Z kolei strategia wyznacza rolę marketingu w organizacji i jest punktem wyjścia dla planowania działań marketingowych. Strategie marketingowe odnoszą się do działań skierowanych na osiąganie celów związanych z satysfakcjonowaniem klienta. Przedsiębiorstwo może jednak formułować inne cele. W szczególności odnosi się to do koncernów, których cele mogą koncentrować się na aspektach rozwoju, zwiększania wartości, tworzenia grup kapitałowych itp. Strategia marketingowa może być bardzo luźno związana ze strategią rozwoju koncernu. Inaczej jest w przypadku wyodrębnionych obszarów przedsiębiorstwa, tzw. strategicznych jednostek biznesu, w których samodzielność zarządów może spowodować tworzenie własnej strategii marketingowej. Jeszcze inaczej może być w małym przedsiębiorstwie, w którym jego strategia rozwoju ściśle może się przenikać ze strategią marketingową PROCES MARKETINGOWY : 1. Analiza możliwości marketingowych. 2. Badanie i selekcjonowanie rynków docelowego działania. 3. Projektowanie strategii marketingowych. 4. Sporządzanie planów marketingowych. 5. Organizowanie, wdrażanie i kontrolowanie działalności marketingowej.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)