To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Istota konstrukcji z drewna sprężonego
W połowie lat 70. XX wieku w prowincji Ontario w Kanadzie opracowano metodę renowacji pomostów zbijanych gwoździami polegającą na ściśnięciu („ściągnięciu") poluzowanych bali ustawionych rabem za pomocą stalowych prętów sprężających (wysokiej wytrzymałości do 1000 MPa) ułożonych poziomo w kierunku poprzecznym do osi mostu (dźwigarów). Powstał w ten sposób drewniany pomost sprężony. Z czasem ta technologia wymyślona w celu naprawy starych konstrukcji rozwinęła się i obecnie jest także stosowana w nowych obiektach. W [6], [36], [200], [286], [288] można znaleźć wytyczne projektowania takich pomostów łącznie z zasadami ich sprężania, a przykłady obliczeń w [98], [171].
Pręty są przełożone przez wykonane wcześniej otwory lub instalowane na zewnątrz istniejącego pomostu (rys. 6.15). Są one rozmieszczane w regularnych odstępach, a ich liczba wynika z wielkości wymaganej siły sprężającej.
Pojęcie drewniany pomost sprężony jest stosowane do pomostów składających
się z desek (krawędziaków), których grubość wynosi 30 4- 60 mm, a szerokość 150 -s- 250 mm. Deski te, ustawione pionowo dłuższym bokiem przekroju poprzecznego (rabem), są zbijane kolejno ze sobą tworząc pomost [56].
Rozkład poprzeczny obciążeń w tradycyjnym pomoście dokonuje się całkowicie za pośrednictwem gwoździ. Sposób ten jest całkiem skuteczny we wczesnych fazach eksploatacji mostu. Jednakże potem, na skutek oddziaływania obciążeń powtarzających się cyklicznie, następuje nieodwracalne poluzowanie się tych połączeń i pomost nie nadaje się do użytku. Dlatego należy go dodatkowo sprężać.
Przyjmuje się, że pomost tego typu powinien być sprężany trzy razy w ciągu dwóch tygodni w określonej kolejności. Stwierdzono między innymi, że w wyniku ściśnięcia (ściągnięcia) desek ze sobą, powierzchnia drewna wystawionego na oddziaływania zewnętrzne (np. atmosferyczne) zmniejsza się czasami aż o 80%. Zwiększa to trwałość pomostu oraz redukuje ilość środków zabezpieczających, które trzeba użvć w tym celu.
Siła w prętach sprężająca deski tworzące pomost jest najczęściej na tyle duża, że powoduje niewielką, lecz nieodwracalną redukcję szerokości pomostu, na co wpływa także skurcz i pełzanie. To skrócenie szerokości pomostu prowadzi w efekcie do powstania „strat sprężania", co należy uwzględnić w analizie statyczno-wy-trzymałościowej. Wyniki monitoringu takich pomostów prowadzonego przez 17 lat i przedstawione w [56] pokazują, że nie bacząc na początkowy poziom naprężeń sprężających, średnie naprężenie miedzy deskami spada poniżej poziomu minimalnego 0,35 MPa wymaganego przez [288] bez szkodliwego wpływu na prace pomostu. Wizualnie objawia się to w postaci podłużnych spękań powierzchni asfaltu.
(…)
… i ostatecznie łączone w jedną całość bezpośrednio na placu budowy,
…
… lat i przedstawione w [56] pokazują, że nie bacząc na początkowy poziom naprężeń sprężających, średnie naprężenie miedzy deskami spada poniżej poziomu minimalnego 0,35 MPa wymaganego przez [288] bez szkodliwego wpływu na prace pomostu. Wizualnie objawia się to w postaci podłużnych spękań powierzchni asfaltu.
Sprężenie uzyskuje się przez dokręcenie nakrętek, a wartość naprężeń wywołanych sprężaniem wynosi…
… reologicznymi drewna. Zaprezentowane w [36] wyniki badań pokazują, że w przypadku jednokrotnego sprężania straty siły sprężającej mogą po 4,5 miesiącach stanowić aż 80% sity początkowej. Zjawisko to może być w prosty sposób ograniczone przez zastosowanie odpowiedniej technologii doprężania.
Ponadto należy podkreślić, że sprężanie bali tworzących pomost lub przęsło płytowe umożliwia zmniejszenie maksymalnych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)