Istota konstrukcji z drewna sprężonego - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 525
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Istota konstrukcji z drewna sprężonego - wykład - strona 1 Istota konstrukcji z drewna sprężonego - wykład - strona 2 Istota konstrukcji z drewna sprężonego - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Istota konstrukcji z drewna sprężonego
W połowie lat 70. XX wieku w prowincji Ontario w Kanadzie opracowano metodę renowacji pomostów zbijanych gwoździami polegającą na ściśnięciu („ściągnię­ciu") poluzowanych bali ustawionych rabem za pomocą stalowych prętów spręża­jących (wysokiej wytrzymałości do 1000 MPa) ułożonych poziomo w kierunku po­przecznym do osi mostu (dźwigarów). Powstał w ten sposób drewniany pomost sprężony. Z czasem ta technologia wymyślona w celu naprawy starych konstrukcji rozwinęła się i obecnie jest także stosowana w nowych obiektach. W [6], [36], [200], [286], [288] można znaleźć wytyczne projektowania takich pomostów łącznie z za­sadami ich sprężania, a przykłady obliczeń w [98], [171].
Pręty są przełożone przez wykonane wcześniej otwory lub instalowane na ze­wnątrz istniejącego pomostu (rys. 6.15). Są one rozmieszczane w regularnych od­stępach, a ich liczba wynika z wielkości wymaganej siły sprężającej.
Pojęcie drewniany pomost sprężony jest stosowane do pomostów składających
się z desek (krawędziaków), których grubość wynosi 30 4- 60 mm, a szerokość 150 -s- 250 mm. Deski te, ustawione pionowo dłuższym bokiem przekroju poprzecz­nego (rabem), są zbijane kolejno ze sobą tworząc pomost [56].
Rozkład poprzeczny obciążeń w tradycyjnym pomoście dokonuje się całko­wicie za pośrednictwem gwoździ. Sposób ten jest całkiem skuteczny we wczes­nych fazach eksploatacji mostu. Jednakże potem, na skutek oddziaływania obciążeń powtarzających się cyklicznie, następuje nieodwracalne poluzowanie się tych połączeń i pomost nie nadaje się do użytku. Dlatego należy go dodat­kowo sprężać.
Przyjmuje się, że pomost tego typu powinien być sprężany trzy razy w ciągu dwóch tygodni w określonej kolejności. Stwierdzono między innymi, że w wyniku ściśnięcia (ściągnięcia) desek ze sobą, powierzchnia drewna wystawionego na od­działywania zewnętrzne (np. atmosferyczne) zmniejsza się czasami aż o 80%. Zwięk­sza to trwałość pomostu oraz redukuje ilość środków zabezpieczających, które trzeba użvć w tym celu.
Siła w prętach sprężająca deski tworzące pomost jest najczęściej na tyle duża, że powoduje niewielką, lecz nieodwracalną redukcję szerokości pomostu, na co wpływa także skurcz i pełzanie. To skrócenie szerokości pomostu prowadzi w efek­cie do powstania „strat sprężania", co należy uwzględnić w analizie statyczno-wy-trzymałościowej. Wyniki monitoringu takich pomostów prowadzonego przez 17 lat i przedstawione w [56] pokazują, że nie bacząc na początkowy poziom naprężeń sprężających, średnie naprężenie miedzy deskami spada poniżej poziomu mini­malnego 0,35 MPa wymaganego przez [288] bez szkodliwego wpływu na prace pomostu. Wizualnie objawia się to w postaci podłużnych spękań powierzchni asfaltu.

(…)

… i ostatecznie łączone w jedną całość bezpośrednio na placu budowy,

… lat i przedstawione w [56] pokazują, że nie bacząc na początkowy poziom naprężeń sprężających, średnie naprężenie miedzy deskami spada poniżej poziomu mini­malnego 0,35 MPa wymaganego przez [288] bez szkodliwego wpływu na prace pomostu. Wizualnie objawia się to w postaci podłużnych spękań powierzchni asfaltu.
Sprężenie uzyskuje się przez dokręcenie nakrętek, a wartość naprężeń wywo­łanych sprężaniem wynosi…
… reologicznymi drewna. Zaprezentowane w [36] wyniki badań pokazują, że w przypadku jednokrotnego sprężania straty siły sprę­żającej mogą po 4,5 miesiącach stanowić aż 80% sity początkowej. Zjawisko to może być w prosty sposób ograniczone przez zastosowanie odpowiedniej techno­logii doprężania.
Ponadto należy podkreślić, że sprężanie bali tworzących pomost lub przęsło płytowe umożliwia zmniejszenie maksymalnych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz