To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Istota i zakres planu marketingowego
Każda firma, której zamierzeniem jest nie tylko przetrwanie, ale długookresowy sukces rynkowy, powinna dokładnie planować swoją działalność na rynku. Można dodać, iż plan marketingowy - to swoista przepustka do przyszłości. Funkcjonowanie bez jasno określonego planu marketingowego ogranicza skuteczność kierowania sprzedażą, powoduje brak komunikacji z klientami i ich potrzebami, a co ważniejsze - ogranicza możliwość kształtowania zachowań swojego klienta.
Według A. Czubały, rynkowo zorientowany przedsiębiorca, co oznacza przy tym, że posiadający profesjonalny plan działań marketingowych, może nie tylko rozpoznać popyt i właściwie zareagować, tworząc odpowiednią ofertę, ale również aktywnie kształtować potencjał swego rynku i preferencje klientów. Ponadto brak wyraźnego programu działania i obowiązków pracownikom przysparza wiele stresów i nieprzewidzianych problemów. Można ich uniknąć właśnie poprzez racjonalne i wyraźne wyznaczanie zadań w planie marketingowym.
Odpowiedni plan marketingowy zapewnia klientom dobrą ofertę i obsługę. Jak to już wcześniej stwierdziliśmy, dzięki planom marketingowym, i w ogóle planowaniu, uświadamiamy sobie gdzie jesteśmy, dokąd podążamy i w jaki sposób można tam dotrzeć. Działalność marketingowa może też być narzędziem konsolidacji przedsiębiorstw.
Plan marketingowy odzwierciedla strategię marketingową i sposób jej realizacji, co najczęściej przynosi przedsiębiorstwu efekty zgodne z oczekiwaniami. Jednak warto zauważyć, że plany zbyt często przedstawiają to, co przedsiębiorstwo chciałoby osiągnąć, a co nie koresponduje z jego możliwościami i zdolnościami. Najczęstszym powodem takiego stanu rzeczy jest nieuwzględnienie w pełni wewnętrznych i zewnętrznych warunków działania.
Plan marketingowy powstaje na określonej podstawie. Niektórzy autorzy określają ją jako platformę działań marketingowych.
Rysunek 2. Platforma działań marketingowych
Źródło: Jain D., Maesincee S., Kotler P., Marketing nie stoi w miejscu, Warszawa 2002
Czym więc w istocie jest plan marketingowy? Najprościej rzecz ujmując- zbiorem celów firmy, możliwości ich zrealizowania oraz sfinansowania. Według R. Niestrója: Plan marketingowy jest przede wszystkim zbiorem definicji ustalających pożądane cele rynkowe i sposoby ich realizacji.
Podobnie pojęcie to określa
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)