Istota i zakres planu marketingowego - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 994
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Istota i zakres planu marketingowego - omówienie - strona 1 Istota i zakres planu marketingowego - omówienie - strona 2 Istota i zakres planu marketingowego - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Istota i zakres planu marketingowego
Każda firma, której zamierzeniem jest nie tylko przetrwanie, ale długookreso­wy sukces rynkowy, powinna dokładnie planować swoją działalność na rynku. Można dodać, iż plan marketingowy - to swoista przepustka do przyszłości. Funkcjonowanie bez jasno określonego planu marketingowego ogranicza sku­teczność kierowania sprzedażą, powoduje brak komunikacji z klientami i ich po­trzebami, a co ważniejsze - ogranicza możliwość kształtowania zachowań swojego klienta.
Według A. Czubały, rynkowo zorientowany przedsiębiorca, co oznacza przy tym, że posiadający profesjonalny plan działań marketingowych, może nie tylko rozpoznać popyt i właściwie zareagować, tworząc odpowiednią ofertę, ale również aktywnie kształtować potencjał swego rynku i preferencje klientów. Ponadto brak wyraźnego programu działania i obowiązków pracownikom przysparza wie­le stresów i nieprzewidzianych problemów. Można ich uniknąć właśnie poprzez ra­cjonalne i wyraźne wyznaczanie zadań w planie marketingowym.
Odpowiedni plan marketingowy zapewnia klientom dobrą ofertę i obsługę. Jak to już wcześniej stwierdziliśmy, dzięki planom marketingowym, i w ogóle pla­nowaniu, uświadamiamy sobie gdzie jesteśmy, dokąd podążamy i w jaki sposób można tam dotrzeć. Działalność marketingowa może też być narzędziem konsoli­dacji przedsiębiorstw.
Plan marketingowy odzwierciedla strategię marketingową i sposób jej realiza­cji, co najczęściej przynosi przedsiębiorstwu efekty zgodne z oczekiwaniami. Jed­nak warto zauważyć, że plany zbyt często przedstawiają to, co przedsiębiorstwo chciałoby osiągnąć, a co nie koresponduje z jego możliwościami i zdolnościami. Najczęstszym powodem takiego stanu rzeczy jest nieuwzględnienie w pełni we­wnętrznych i zewnętrznych warunków działania.
Plan marketingowy powstaje na określonej podstawie. Niektórzy autorzy określają ją jako platformę działań marketingowych.
Rysunek 2. Platforma działań marketingowych
Źródło: Jain D., Maesincee S., Kotler P., Marketing nie stoi w miejscu, Warszawa 2002
Czym więc w istocie jest plan marketingowy? Najprościej rzecz ujmując- zbiorem celów firmy, możliwości ich zrealizowania oraz sfinansowania. Według R. Niestrója: Plan marketingowy jest przede wszystkim zbiorem definicji ustalają­cych pożądane cele rynkowe i sposoby ich realizacji.
Podobnie pojęcie to określa ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz