Dokument ma 13 stron i porusza zagadnienia takie jak: definicja motywacji, teoria potrzeb, potrzeby, siła motywacji, - teoria potrzeb Maslowa, dwuczynnikowa teoria Herzberga, teoria ERG Alderfera, teoria motywacji osiągnięć McClellanda, teoria gratyfikacji Wolfa, integracyjny model motywacji Lawlera i Portera, teoria oczekiwań Vrooma, teoria nierówności Adamsa, teoria wzmocnień Skinnera, plan motywacyjny, hierarchiczna struktura potrzeb, potrzeby fizjologiczne, potrzeby bezpieczeństwa, potrzeby miłości i przynależności, potrzeby godności, niezależności, wolności, potrzeby samorealizacji, potrzeby wiedzy i rozumienia, potrzeby estetyczne, motywatory, czynniki higieny, Herzberg, potrzeby przeżycia, potrzeby egzystencji E, potrzeby realizacji z innymi R, potrzeby rozwoju G, Alderfer, motywacje pracy, czynniki motywujące, podstawowe instrumenty motywowania pracownika do pracy, środki zachęty, bodźce materialne, bodźce niematerialne, środki perswazji, środki przymusu, środki namowy, informowanie pracowników, partycypacja w zarządzaniu, kapitałowa, decyzyjna, przedstawicielska, instrumenty tkwiące w strukturze i metodach zarządzania, instrumenty tkwiące w środowisku.
Istota i rodzaje motywacji
Motywacja to ogólny termin na określenie wszystkich procesów zaangażowanych w rozpoczęcie, kierowanie i podtrzymywanie aktywności fizjologicznych i psychicznych. Jest to szerokie pojęcie, które obejmuje całą gamę wewnętrznych mechanizmów zaangażowanych w:
preferencje jednej aktywności ponad inną,
wigor, czyli siłę reakcji,
wytrwałość działania według zorganizowanego wzoru, skierowanego na istotne cele.
Osoba silnie zmotywowana przedkłada jedne aktywności nad inne, ćwiczy zachowania i doskonali zdolności wymagane do osiągnięcia celu oraz, pomimo frustracji, poświęca energię dla osiągnięcia sukcesu.
Najbardziej popularne teorie motywacji próbują odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: - co motywuje ludzi do działania, - dlaczego ludzie wybierają takie a nie inne zachowania, np. lepiej pracują, wydajniej, dłużej itp. Pierwsza grupa teorii zwana teoriami potrzeb zajmuje się odpowiedzią na pierwsze pytanie - co motywuje? Odpowiedź brzmi - potrzeby ludzkie motywują. Wyzwala je sam człowiek, w sytuacji pracy - jego zwierzchnik bądź grupa pracownicza, bądź warunki pracy lub wiele innych czynników. Siła motywacji tkwi we wnętrzu człowieka; jednych ludzi „coś” popycha do działania, innych zaś wyhamowuje. Jedni są leniwi, bierni i żadne sposoby nie są w stanie zmusić ich do działania, drudzy ciągle się rozwijają i przekraczają granice swych obowiązków. To „coś” tkwiące w naszym wnętrzu to potrzeby. One motywują nas do działania, domagają się zaspokojenia. Badacze teorii potrzeb lansują następujący schemat: człowiek, który zrealizował swoje potrzeby odczuwa zadowolenie, a zadowolenie stymuluje wydajność, wysiłek, staranie. Pracownik პ zaspokajanie potrzeb პ zadowolenie პ wydajność Oznacza to, że wyraża się nadzieję, iż pracownik zadowolony będzie pracował efektywniej. Wśród najbardziej znanych teorii potrzeb wykorzystywane w praktyce do chwili obecnej są: - teoria potrzeb Maslowa, - dwuczynnikowa teoria Herzberga, - teoria ERG Alderfera, - teoria motywacji osiągnięć McClellanda, - teoria gratyfikacji Wolfa. Druga grupa teorii motywacji zajmuje się odpowiedzią na drugie pytanie. Stara się wyjaśnić nie tyle to, co motywuje ludzi do działania, lecz dlaczego wybierają oni dany sposób zachowania dla osiągnięcia swych celów. Lansowany jest tu następujący s
(…)
…. Partycypacja w zarządzaniu
1. Kapitałowa:
akcje pracownicze,
udziały w zyskach.
2. Decyzyjna: grupowe i zespołowe formy organizacji pracy,
koła jakości,
zebrania załogowe,
systemy informacyjno-decyzyjne,
badanie opinii załogi,
kontrakty menedżerskie.
3. Przedstawicielska:
rady nadzorcze,
rady pracownicze,
organy związków zawodowych. IV. Instrumenty tkwiące w strukturze i metodach zarządzania:
Styl zarządzania…
… je.
Motywacja odgrywa dużą w procesie pracy. To dzięki niej ludzie zaspakajają swoje potrzeby zarówno fizyczne jak i psychiczne. Jej mechanizmy działają na preferencję celów i aktywności, intensywność reakcji i wytrwałość w utrzymywaniu określonych wzorów zachowania skierowanych na cel
BIBLIOGRAFIA:
Czajka S: „ Człowiek i jego potrzeby w procesie pracy”, Warszawa 1984.
Jędrzycki W: „Człowiek, praca, postęp społeczny”, Warszawa 1984.
McGinnies A.L., Sztuka motywacji, Vocatio, Warszawa, 1992
Strelau Jan: „Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3”, Gdańsk 2000.
Zimbardo Philip: „Psychologia i życie”, Warszawa 1999.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)