Istota i cele zarządzania kadrami

Nasza ocena:

5
Pobrań: 252
Wyświetleń: 4095
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Istota i cele zarządzania kadrami - strona 1 Istota i cele zarządzania kadrami - strona 2 Istota i cele zarządzania kadrami - strona 3

Fragment notatki:

Dokładna tematyka notatki jest następująca: Popow, Dżawadow, R.B. Petersona i L. Trecy, planowanie, Organizacja zarządzania kadrami, funkcjonalnym, instytucjonalnym, instrumentalnym, model kapitału ludzkiego, model sita, Istota i cele zarządzania kadrami, racjonalnego doboru kadr, rozwoju i doskonalenia kadr, motywowania kadry, oceny pracy kadry, Funkcja, Zieleniewski, zarządzanie, proces ustalania celów, Rynki pracy międzynarodowy i krajowy, Związki zawodowe, Konkurencja międzynarodowa, krajowa, regionalna, lokalna.

2. Istota i cele zarządzania kadrami
Kadra każdego przedsiębiorstwa stanowi jego największe bogactwo. To wydawałoby się oczywiste stwierdzenie dość rzadko uświadamiane jest przez naszych menadżerów. Bogactwo to musi być odpowiednio zarządzane, co sprowadza się do czterech podstawowych działa:
racjonalnego doboru kadr
rozwoju i doskonalenia kadr
motywowania kadry
oceny pracy kadry
Zarządzanie kadrami często utożsamiane jest z pojęciem funkcja personalna. Otóż zarządzanie kadrami to zbiór działań, decyzji odnoszących się do człowieka, zmierzających do osiągnięcia celów organizacji i rozwoju pracowników. Naczelnym celem zarządzania kadrami jest ukształtowanie sprawnej kadry oraz wyzwolenie w niej pożądanych zachowań. Ważnym jest również, pełniąc funkcje personalną, zapewnienie sprawności organizacji i zatrudnionych w niej pracowników oraz sprawiedliwego traktowania pracowników. Sprawność organizacji oraz sprawiedliwe traktowanie ludzi to zbiory powiązane i uzależnione od siebie, bowiem jeśli zapewnimy pracownikom godziwe warunki pracy, jeśli szczególnie o nich zadbamy to przyczynia się oni do wzrostu wielkości produkcji, do wzrostu pozycji na rynku, a tym samym do wzrostu zysku, co można ogólnie nazwać sprawnością organizacji.
Zarządzanie kadrami stanowi zatem system, w ramach którego występują powiązane ze sobą podsystemy:
doboru
doskonalenia
motywowania
oceny pracowników
Eliminacja jednego z podsystemów lub jego niesprawność powodują zaburzenie funkcjonowania całej organizacji.
Zarządzanie kadrami utożsamiana z funkcją personalną rozumiane jest jako zespół poczynań (działań) odnoszących się do człowieka, z zmierzających równocześnie do realizacji celów przed. i rozwoju pracowników.
Należałoby się zastanowić, czy zarządzanie kadrami może być traktowane jako funkcja zarządzania. W literaturze brak wyraźnego stanowiska co do tego problemu. Niektóre elementy funkcji personalnej jako planowanie zapotrzebowania na pracowników, kontrola, mają charakter ściśle regulacyjny, inne funkcje takie jak rozmieszczenie i szkolenie pracowników mają charakter funkcji wykonawczych. Tak jest tez z funkcja organizowania, którą uważa się za funkcję regulacyjna, a która sprowadza się do pozyskiwania i rozmieszczania zasobów.
Dyskusje na temat tego, czy zarządzanie kadrami jest czy nie jest funkcja zarządzania, można krótko uciąć. Każdy kierownik zespołu ludzkiego realizuje w jakimś zakresie, niejako z definicji, funkcje personalna. Natomiast realizacja innych funkcji organicznych przed. np. produkcyjnych, marketingowych czy finansowych, wynika ze specjalizacji zespołów i ich kierowników z podziału pracy w organizacji.
H. Fayol wyróżnił sześć funkcji organicznych przed., a w tym funkcje administrowania. Funkcja ta przenika wszystkie pozostałe funkcje.


(…)

… i realizowaniu przez przedsiębiorstwo strategii ukierunkowanej na minimalizacje kosztów wytwarzania. Zasadą jest proces ciągłej selekcji pracowników, z których najlepsi pozostają w przed. i maja szansę awansu, natomiast słabi są niestety zwalniani.
Na „model kapitału ludzkiego” składają się następujące założenia:
osobowość i predyspozycje brane pod uwagę przy rekrutacji
sprawą kluczową jest kształcenie i rozwój…

-zakładowa polityka płacowa
-układy zbiorowe
-wartościowanie pracy
5. ochrona zdrowia i bezpieczeństwa pracy
-standardy zdrowia i bezpieczeństwa pracy
-zasady, programy bezpieczeństwa pracy
6.usługi socjalne
Kluczowe elementy modelu zarządzania zasobami ludzkimi w przed.
Stanowisko pracy
-wymagania
-mierniki
-wynagrodzenia
Elementy zarz. kadrami
Cel końcowy
Cele bezpośrednie
Kształtowanie sprawnej kadry…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz