ISTOTA ZARZĄDZANIA KADRAMI Istota zarządzania kadrami: zarządzanie kadrami - zbiór działań związanych z ludźmi, ukierunkowanych na osiąganie celów organizacji i zaspokajanie potrzeb (rozwój) pracowników aspekty zarządzania kadrami: funkcjonalne (rodzaje wykonywanych czynności, procesy, decyzje)
instytucjonalne (podmioty zarządzania kadrami)
instrumentalne (narzędzia, metody, koncepcje)
Cele zarządzania kadrami: cel ogólny: przyczynienie się do uzyskania przez firmę przewagi konkurencyjnej, umożliwienie jej powodzenia (sukcesu) dzięki zatrudnionym w niej pracownikom
cele szczegółowe: sprawnościowe [ obiektywny i ilościowy charakter, np. efektywność procesow biznesowych] i społeczne (humanistyczne) [podejście do pracowników] organizacyjne i indywidualne [ich integracja] pośrednie [np. pozyskanie specjalnej kadry by zrealizowac cel ogolny] i końcowe
Rozwój funkcji personalnej: podejście klasyczne - przedmiotowe traktowanie pracowników, człowiek jako jeden z wielu zasobow organizacji, brak podejścia indywidualnego podejście socjologiczne (psychospołeczne) - humanizacja pracy, wyscie naprzeciw potrzebom pracownika, lepiej nagradzac niż karać podejście strategiczne - podnosi rangę ZK do kluczowej kompetencji przedsiębiorstwa, wlaczenie ZK do analizy strategicznej, umiędzynarodowienie zarządzania kadrami - przenikanie się wzorcow m-dzy krajami, zauważanie roznic i szukanie podobienstw Zewnętrzne uwarunkowania zarządzania kadrami: sytuacja na rynku pracy (popyt-podaż, organizacje związkowe)
sprawność pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego
konkurencja innych przedsiębiorstw (płace i kariera zawodowa)
szkolnictwo i oświata (jakość potencjalnego personelu)
ustawodawstwo pracy
demografia i migracje
kultura, system wartości społecznych, aspiracje społeczne
system polityczno-gospodarczy
Wewnętrzne uwarunkowania zarządzania kadrami: ogólne cechy przedsiębiorstwa: program działania, technologia wytwarzania / świadczenia usług, rola w gospodarce sposób zorganizowania: struktura organizacyjna, liczba kierowników, identyfikacja stanowisk i ich profile osobowe, organizacja pracy, warunki pracy, koordynacja efektywność organizacji: jakość produkcji, możliwości płacowe, poziom kwalifikacji personelu, dyscyplina pracy, motywacja do pracy
Hierarchia w zarządzaniu kadrami:
(…)
… jej prowadzenia
kryteria ocen i wyborów dokonywanych w ramach uprawiania polityki
metody i instrumenty
Modele polityki kadrowej:
model sita - człowiek trafia do org jako produkt ukształtowany, należy wyłapać odpowiednią osobę i ją wdrożyć, istotne jest co człowiek potrafi, jego kompetencje; model ten stymuluje konkurencje m-dzy pracownikami; => branża sprzedaży bezpośredniej, FMCG, restauracje
model kapitału…
… kierowników, identyfikacja stanowisk i ich profile osobowe, organizacja pracy, warunki pracy, koordynacja
efektywność organizacji: jakość produkcji, możliwości płacowe, poziom kwalifikacji personelu, dyscyplina pracy, motywacja do pracy
Hierarchia w zarządzaniu kadrami:
polityka kadrowa (ogólne ukierunkowanie działań związanych z ZK
strategia kadrowa (zarządzanie strategiczne - cele i sposoby ich osiągania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)