Innowacyjność
Planowanie nowych produktów, do momentu wprowadzenia ich na rynek
Proces rozwijania produktu:
Zdobycie pomysłu na nowy produkt (burza mózgów), Sprawdzanie i selekcja realnych pomysłów nowego produktu, Urzeczywistnienie pomysłów nowego produktu.
Zjawisko flopu - odrzucenie wprowadzonego produktu przez klientów na rynku.
Przyczyny flopa:
konkurencja wcześniej wprowadzi dany produkt,
Zmiany programu powiązane z innowacyjnością produktu:
jeżeli nasz produkt wyprzedzi konkurencję, na jakiś czas nasza firma jest monopolistą, innowacyjność będzie utrzymaniem firmy na rynku (zmiana programu produktu, konkurencja jest daleko w tyle, innowacyjność będzie utrzymaniem programu produktu), jeżeli konkurencja jest blisko zmiana będzie polegała na rozszerzeniu produktu i jest to możliwe za pomocą dwóch metod:
ABC
A1 A2 A3 - rozszerzenie produktu wewnątrz linii (zróżnicować),
ABC+D - rozszerzyć program produktu poprzez dywersyfikację,
Dywersyfikacja - wyróżnianie nowego produktu (marka samochodu sedan i dodanie do niego samochodu kombi, cabrio lub inną wersje silnika), trzy odniesienia:
pozioma (występuje związek rzeczy z wcześniejszym produktem),
pionowa (występuje także związek z dotychczasowym programem zbytu, natomiast rozszerzenie odbywa się o inny poziom obrotu, np. do detalu dodajemy hurt), boczna (nie ma związku rzeczowego z dotychczasowym programem zbytu, czyli nie musi być powiązania, np. sklep z chemia gospodarczą otwiera stacje benzynową, jest tworzony nowy produkt, rozbudowywanie firmy).
Efekty partycypacji (uczestnictwa) - popyt, którym cieszyły się produkty konkurencji przechodzi na produkt innowacyjny, innowator bałagani w rynku firm konkurencyjnych (ale tylko wtedy, gdy znajdzie popyt na swój produkt). Nie ponosi kosztów wprowadzenia produktu na rynek.
Efekt substytucji - popyt na towary tej samej linii oferowane przez innowatora przechodzi na nowy produkt. Dochodzi do konkurencji w obrębie własnego programu (jakiś produkt + innowatorskie rozwiązanie konkurencja pomiędzy dwoma produktami, zabijanie produktu o gorszych właściwościach przez produkt lepszy).
Efekt powiększonego zapotrzebowania - jest to dodatkowy popyt, który jest pobudzany dopiero przez wprowadzenie produktu innowacyjnego (inne produkty też zaczynają się sprzedawać pod wpływem jednego wypromowanego produktu.
Modyfikacja istniejącego produktu
Stosowana jest dlatego, że potrzeby i wymogi klientów się zmieniają. Trzeba aktualizować swój program. Szuka sie zmian we właściwościach. Starzeje się wtedy gdy, spada sprzedaż produktu i trzeba wprowadzić nowy produkt. Zmieniać można właściwości:
(…)
… wzmacniających politykę marketingową:
usługi, które mają charakter uboczny, są stosowane obok usługi głównej (np. nocleg w hotelu jako usługa główna, a usługa poboczna to rekreacja), usługi szczegółowe, które są przyjęte lub nieprzyjęte w danej branży (np. dostarczanie do klienta sprzętu AGD),
Odczucia klientów co do usługi:
musi jak najbardziej zaspokajać potrzeby klientów, klient chce aby spełniał generalne…
… - produkcja pomimo strat, jest szybkim narzędziem do zwalczania słabszej (mniejszej) konkurencji.
Metody ustalania ceny:
Metoda kosztowa - jest punktem wyjścia ustalania ceny (koszt własny + marża) jaka chcemy uzyskać, Gotowość cenowa - cena za jaką konsumenci są gotowi kupić nasz produkt, W odniesieniu do konkurencji (oligopol),
- ceny poziome i pionowe,
- polityka cen zbierania śmietanki, strategia…
…), odroczenie ceny zakupu (50% ceny teraz 50 % za rok).
Termin spłaty kredytu:
- krótkoterminowe,
- średnioterminowe,
- długoterminowe.
Kredytobiorca
- konsument,
- pośrednik.
Ad3): Warunki płatności.
sposób płatności (przy odbiorze, ratalna), termin płatności (skonto - Skonto ma miejsce przy sprzedaży na warunkach kredytowych (z odroczonym terminem płatności) zmniejszenie kwoty należności w razie zapłaty…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)