Wykład - cena

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1204
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - cena - strona 1 Wykład - cena - strona 2 Wykład - cena - strona 3

Fragment notatki:

Marketing dr Mirosława Barczak
Wykład 8
CENA - ważny składnik; dla podmiotów gospodarczych określa zyski, ale też wpływa na popyta; podstawowy czynniki w wyborze towaru; ma powiązanie z innymi elementami marketingu mix: produkt - zmiany funkcji produktu powodują zmiany ceny dystrybucja - między tym jaka jest cena u producenta a za jaką my kupujemy jest różnica; pośrednicy dodają swoje koszty i marże
promocja - cena może być przedmiotem promocji; promocja kosztuje dlatego podwyższa cenę
Rola ceny w marketingu:
główny instrument marketingu mix - dąży się do obniżenia kosztów,
uzupełniający element marketingu mix - głównym jest inny element marketingu,
każdy element marketingu mix - ma takie samo znaczenie.
Strategia cen - składają się na nią decyzje dot. ustalenia poziomu cen i ich ruchu w czasie.
Rodzaje cen [grupy cen, poziomy cen]:
ceny wysokie - stosuje się je najczęściej na towary luksusowe, markowe; wąska grupa,
rynek cen średnich - ceny średnie przeciętne, towary markowe, klienci porównują towar z ceną; klasa średnia, stali klienci,
rynek cen niskich - klienci, dla których niska cena jest podstawą wyboru, nie zwraca się uwagi na jakość produktu.
Metody ustalania cen w klasycznej koncepcji marketingu:
kosztowa - podstawą są koszty produkcji i innych działań,
oparta na cenach produktów konkurencyjnych - szacuje jaka jest przeciętna cena na rynku; bierze się pod uwagę cenę lidera na rynku; różnicowanie cen w stosunku do konkurencji lub niższe niż konkurencja,
oparte na popycie - punktem wyjścia jest przewidywalny popyt, który wyznacza cenę; cenę dostosowuje się do możliwości nabywczych konsumentów w danym segmencie.
Przy ustalaniu ceny powinno się brać te wszystkie trzy elementy.
Funkcje cen [jakie cele chce firma osiągnąć poprzez określoną politykę cenową]:
dążenie do maksymalizacji wielkości sprzedaży, do wzrostu udziału w rynku; cała polityka powinna być temu podporządkowana,
osiągnięcie pożądanego zysku lub zwrotu nakładów inwestycyjnych; określa się jaki chcemy mieć zysk w danym roku, określić stopę zwrotu z inwestycji w ciągu iluś tam lat,
budowanie wizerunku [image'u].
Wybrane strategie przy wprowadzaniu towaru na rynek:
strategia cen wysokich - skimming - zbieranie śmietanki,
strategia penetracji rynku - wprowadzamy po niskich cenach, ale musimy mieć pewność, że będziemy mieć dużą grupę nabywców,
różnicowanie cen - odchylenia cen od ceny podstawowej - różnicowanie cen np. ze względu na odległość od miejsca produkcji, cechy produktu, rabaty [upusty, opusty, dyskonta]; rodzaje rabatów:

(…)

… na podobne produkty różne ceny [skierowane do mężczyzn - wybierają tą środkową];
ceny przynęty - do AGD, HiFi - promocje w supermarketach, drukowane są ulotki, na których jest napisane „ilość produktu ograniczona”];
ceny przewodnie - dla artykułów spożywczych, cena tylko jednego produktu jest niska; idziemy po ten produkt, a przy okazji kupujemy inne;
ceny prestiżowe - na produkty luksusowe.
Polityka cenowa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz