To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
CENA (mix cenowy)
Jest bardzo ważnym elementem oddziaływania na decyzje klientów. Jest to o tyle ważne dla klientów wrażliwych na cenę (a jest takich klientów w polskim społeczeństwie bardzo dużo patrz segmentacja klientów ze względu na osiągane dochody)
Z jednej strony cena jest nakładem ze strony klienta, dlatego też produkt nasz będzie musiał być na tyle atrakcyjny, żeby klient był skłonny zapłacić za ten towar.
Korzyści muszą być obustronne
O możliwości swobodnego kreowania cen decyduje rynek na którym firma działa. Wyróżniamy dwa skrajne przypadki:
MONOPOL - jeden dostawca, wielu odbiorców; dostawca ma prawo decydowania o cenach z racji swej pozycji.
IDEALNA KONKURENCJA - bardzo dużo dostawców, rozproszonych, nie mających wpływu na ceny; „niewidzialna ręka rynku”
Identyfikujemy także pośrednie relacje:
OLIGOPOL - kilku dostawców, którzy podzielili między sobą rynek (samochody, sprzęt RTV)
MONOPSON - wielu dostawców, 1 odbiorca który dyktuje warunki.
Pułap cenowy - jest to granica poniżej której cena nie powinna spadać; wyznacza ją koszt (w 99%).
Sytuacje, kiedy sprzedajemy taniej niż wynosi koszt:
Kiedy trzeba coś upłynnić (z różnych powodów)
Kiedy trzeba „wykończyć” konkurenta, ale pod warunkiem że mamy większe zasoby finansowe
Kiedy produkujemy komplementarne produkty, jednakże wtedy cena jednego z nich ma cenę poniżej kosztów, ale druga ma cenę dużo powyżej kosztów.
Strategie cenowe Macierz strategii jakościowo-cenowej (punkt wyjścia dl pozycjonowania ceny produktu)
Wysoka
Średnia
Niska
Wysoka
1. Strategia najwyższej jakości
2. Strategia wysokiej jakości
3. Strategia super okazja
Średnia
4. Strategia przełamywania
5. Strategia średniej wartości
6. Strategia dobrych okazji
Niska
7. Strategia zdzierstwa
8. Strategia pozornej oszczędności
9. Strategia oszczędności
Strategia najwyższej jakości - bardzo dobre produkty z a bardzo wysokie ceny (np. Mercedes); stosowane są przez tych co mają bardzo silną pozycję na rynku
Strategia wysokiej jakości - produkt dobrej jakości o cenie relatywnie niskiej (ci, którzy atakują pozycję tych którzy zajmują czołową pozycję na tym rynku); klient ma trudności z prawidłową oceną jakości produktu, dokonuje więc uproszczonej oceny przez pryzmat ceny
(…)
… przez klienta jest niższy.
Cenowa elastyczność
Są to relacje pomiędzy ceną a popytem
Cenowa elastyczność popytu wyraża się wzorem:
gdzie C - to elastyczność cenowa popytu Jak widać na rysunku, elastyczność cenowa popytu może przybierać różne formy.
Co zmniejsza wrażliwość cenową nabywców:
brak świadomości istnienia substytutów
wartość unikatowa produktu (nie można tego zastąpić czymś innym)
efekt trudnego…
… zdzierstwa wykorzystywana przez monopolistów
Strategia pozornej oszczędności stosowana przez firmy posiadające już jakąś pozycję na rynku
Strategie od 1, 5, 9 (na przekątnej) odpowiadają klasycznemu pozycjonowaniu ceny i produktu (jego jakości)
Powyżej przekątnej znajdują się strategie które dodają pewną wartość klientowi
Natomiast te poniżej przekątnej mogą być strategiami wykorzystywanymi…
… pod hasłem PROMOCJA.
(2) Drugim elementem gry cenowej na rynku jest ustalenie okresowych cen na produkty¸ które znajdują się w ofercie w sprzedaży detalicznej (np. gazetki Real, Hit)
Kreujemy pewne produkty o których wiemy, że obniżone ceny przyciągną klienta, a klient przy okazji kupi dużo więcej towarów, a nam się to zwróci z nawiązką.
Zakupy te określane są jako zakupy synergiczne taniej + drożej
Cena…
… dla pośredników handlowych. Jesteśmy w stanie narzucać cenę detaliczna naszym pośrednikom.
Rabat typu „skonto”
Za płatność w określonym czasie. W polskich warunkach jest to czas 0 - czyli płatność natychmiastowa. Rabat ten ma dość powszechne zastosowanie, zwłaszcza w Polsce.
Rabat kupiecki Na producenta przechodzi konieczność zapłaty „części” gdy klient nie zapłaci od razu gotówką. Rabaty w zależności…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)