. INFRASTRUKTURA INFORMACYJNA 5.1. Pojęcie infrastruktury informacyjnej W teorii i w prawie europejskim publiczne zasoby informacyjne nazywane są obecnie często infrastrukturą informacyjną. Pojęcie infrastruktury objaśnia się jako urządzenia, instalacje i usługi, powiązane ze sobą funkcjonalnie lub jako powiązane funkcjonalnie systemy i obiekty. Infrastrukturę informacyjną definiuje się jako kompleks instytucji, systemów i zasobów a w ramach infrastruktury informacyjnej państwa wyodrębnia się normy informacyjne, zasoby informacji, systemy informacyjne, instytucje informacyjne oraz struktury organizacyjne i urządzenia techniczne wspomagające gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie i przekazywanie informacji w procesach i systemach informacyjnych. Struktura publicznych zasobów informacyjnych jest klasyfikowana w rozmaity sposób. Według kryterium celowościowego można wyróżnić zasoby niezbędne do stanowienia, stosowania i przestrzegania prawa albo informacje zbierane na potrzeby postępowania administracyjnego i prowadzenia rejestrów oraz informacje o działalności samej administracji. Według tradycyjnych prawnych ujęć sposobu agregowania danych: dokumenty, akta i rejestry. Paweł Fajgielski wyróżnia: akta spraw, rejestry publiczne, dzienniki urzędowe, Biuletyn Informacji Publicznej, statystykę publiczną, archiwa i inne. Agnieszka Pawłowska do zasobów informacyjnych zalicza dane i informacje oraz techniki informacyjne (sprzęt i oprogramowanie) służące ich gromadzeniu, przetwarzaniu, przechowywaniu i udostępnianiu. Rdzeniem publicznych systemów informacyjnych są rejestry administracyjne i sądowe, ale istnieją także wielkie zbiory, w których funkcja ewidencyjna nie jest eksponowana. 5.2. Rejestry publiczne Rejestry publiczne definiowane są w ustawie o informatyzacji jako - rejestry, ewidencje, wykazy, listy, spisy albo inna forma ewidencji, służące do realizacji zadań publicznych, prowadzone przez podmiot publiczny na podstawie odrębnych przepisów ustawowych . W ustawie o informatyzacji odrębnie od rejestru zdefiniowano system teleinformatyczny obsługujący rejestr, a więc warstwę technologiczną , natomiast w ustawie o statystyce publicznej z 1995 r. - wprowadzono pojęcie systemu informacyjnego obejmującego zasób informacyjny i narzędzia informatyczne, przy czym dane rejestrów urzędowych nazwano w tej ustawie danymi systemów informacyjnych administracji. Zgodnie z zawężającą, w stosunku do ustawy o informatyzacji, definicją sformułowaną przez Tomasza Staweckiego (T. Stawecki, Rejestry publiczne funkcje instytucji, Warszawa 2005), rejestr publiczny to jawny zbiór informacji o osobach, rzeczach lub prawach, utworzony zgodnie z przepisami obowiązującego prawa, prowadzony przez organ rejestrowy o charakterze publicznym, przyjęcie, utrwalenie, a następnie ujawnienie określonych w nim informacji następuje co do zasady w drodze decyzji, ponadto prowadzenie rejestru i ujawnianie zawartych w nim danych rodzi skutki prawne zarówno dla osoby, której wpis dotyczy, jak i dla organu. Jednak nawet prowadzenie tak rozumianych rejestrów ma podstawy w kilkuset ustawach i rozporządzeniach. W 2008 r. podstawy prawne 267 rejestrów stanowiło 157 ustaw i 174 rozporządzenia.
(…)
…. Prawo geodezyjne i kartograficzne ( tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240 poz. 2027 ze zm.) przez starostów i obejmuje informacje dotyczące gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, budynków oraz lokali, w ewidencji gruntów i budynków wykazuje się także: informacje dotyczące właściciela…
… czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., Nr 108, poz.908 z późn. zm.)
Krajowa Ewidencja Podatników (KEP) prowadzona jest przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm). Dane zawarte w ewidencji objęte…
…, prawotwórczą, selekcyjną i fiskalną. Przepisy w wielu przypadkach nie pozwalają jednak na jednoznaczne określenie, które z tych funkcji powinien spełniać dany rejestr i które są podstawowe. Przepisy ustawowe determinują normatywną zawartość zbiorów, a także źródła dopływu danych. Jednak nieegzekwowalność obowiązków sprawia, że stan realny odbiega od normatywnego, co dotyczy m.in. ewidencji gruntów i budynków…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)