Informacyjny wp ł yw spo ł eczny. Interakcja z innymi lud ź mi przynosi przede wszystkim informacj ę . W wielu sytuacjach z ż ycia codziennego cz ę sto nie wiemy, jak zareagowa ć albo co my ś le ć . Nie mamy po prostu wystarczaj ą cej wiedzy, by podejmowa ć w ł a ś ciwe decyzje. Mamy na szcz ęś cie dost ę p do bardzo dobrego i u ż ytecznego ź ród ł a wiedzy, jakim jest zachowanie innych ludzi. Pytanie innych o to, co my ś l ą , oraz obserwacja tego, co robi ą , pozwala nam na zdefiniowanie sytuacji (Deutsch, Gerard, 1955; Kelly, 1955; Thomas, 1928). Gdy pó ź niej b ę dziemy dzia ł a ć tak jak ka ż dy inny cz ł owiek, b ę dziemy zachowywa ć si ę konformistycznie, ale wcale nie dlatego, ż e jeste ś my s ł abymi i pozbawionymi kr ę gos ł upa osobami, które nie mog ą polega ć na samych sobie. B ę dziemy si ę zachowywa ć tak jak inni, poniewa ż ich zachowanie jest dla nas informacj ą . Definiuje ono niejasne dla nas sytuacje i pomaga obra ć w ł a ś ciwy kierunek dzia ł ania. Nazywamy to informacyjnym wp ł ywem spo ł ecznym. informacyjny wp ł yw spo ł eczny : wp ł yw innych ludzi, który prowadzi nas do konformizmu, poniewa ż spostrzegamy te osoby jako ź ród ł o informacji, daj ą ce wskazówki dla naszego zachowania; dostosowujemy si ę , poniewa ż wierzymy, ż e cudza interpretacja niejasnej sytuacji jest bardziej poprawna ni ż nasza Prze ś led ź my przyk ł ad ilustruj ą cy, jak to si ę dzieje, ż e inni ludzie staj ą si ę ź ród ł em informacji. Wyobra ź sobie, ż e jeste ś uczestnikiem eksperymentu Muzafera Sherifa (1936). W pierwszej fazie tych bada ń sadzaj ą ci ę samego w ciemnym pokoju i prosz ą , by ś skupi ł uwag ę na oddalonym o pi ę tna ś cie stóp punkcie ś wietlnym. Nast ę pnie eksperymentator prosi, by ś oszacowa ł , o ile cali ów ś wietlny punkt si ę przesunie. Gorliwie wpatrujesz si ę w ś wiat ł o i widzisz, ż e rzeczywi ś cie przesun ęł o si ę troszeczk ę . Mówisz wi ę c: „O oko ł o dwa cale", chocia ż wcale nie jest ł atwo okre ś li ć t ę odleg ł o ść dok ł adnie. Ś wiat ł o znika, a nast ę pnie pojawia si ę znowu. Ponownie prosz ą ci ę o okre ś lenie tej odleg ł o ś ci. Poniewa ż wydaje ci si ę , ż e punkt przesun ął si ę troch ę bardziej, mówisz: „Cztery cale". Po kilku takich próbach wydaje ci si ę , ż e za ka ż dym razem ś wiat ł o przesuwa si ę tak samo daleko, a wi ę c o oko ł o dwóch do czterech cali. Najbardziej interesuj ą ce w wy ż ej opisanym zadaniu by
(…)
… fazy badań wszyscy badani
dochodzili do swoich własnych, stabilnych ocen. Osoby te jednak różnie oceniały ową
odległość. Jedni uczestnicy eksperymentu utrzymywali, że punkt świetlny przesuwa się tylko
o mniej więcej jeden cal, inni zaś mieli wrażenie, że pokonał on około dziesięciu cali.
Sherif wybrał właśnie efekt autokinetyczny do swojego eksperymentu, ponieważ chciał
stworzyć sytuację, która byłaby…
… wypowiadać swoje sądy głośno. Pamiętajmy, że u różnych ludzi
efekt autokinetyczny jest doświadczany w różny sposób. Niektórzy widzą duży ruch, inni zaś
o wiele mniejszy. Co zatem robili słysząc, że ich partnerzy z grupy inaczej niż oni oceniają
odległość? W trakcie serii liczącej kilka prób badani dochodzili do wspólnej oceny, a każdy
członek grupy z tą oceną się zgodził. Znaczy to, że wykorzystywano siebie nawzajem jako
źródło informacji, uzyskując w ten sposób przekonanie, że ocena wypracowana przez grupę jest
poprawna . Ważną cechą informacyjnego wpływu
społecznego jest to, że wpływ ten może doprowadzić do prywatnej akceptacji, kiedy ludzie
zaczynają wierzyć w definicję sytuacji, której nauczyli się od innych.
prywatna akceptacja: dostosowanie się do zachowania
innych ludzi bez prawdziwego przekonania…
… lub na
przedstawieniu baletowym. Wiedziałeś, że czasami oklaski przerywają występ, ale czy
wiedziałeś dokładnie kiedy? I na jak długo? A co z owacją na stojąco albo z okrzykami „Bis!"
czy „Brawo!"? Bez wątpienia spoglądałeś w stronę innych osób na widowni, aby pomogły ci
zinterpretować właściwy sposób okazywania aprobaty w tej całkowicie formalnej sytuacji.
Również zachowanie publiczności podczas przedstawienia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)