Informacja i komunikacja w zarządzaniu-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1134
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Informacja i komunikacja w zarządzaniu-opracowanie - strona 1 Informacja i komunikacja w zarządzaniu-opracowanie - strona 2 Informacja i komunikacja w zarządzaniu-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Temat: Informacja i komunikacja w zarządzaniu
Istota informacji
Wymagania stawiane informacji i jej rola w zarządzaniu
Metody zbierania informacji
Zakres informacji zbieranych w organizacji
Komunikowanie się w organizacji
1. Potocznie informacje rozumie się jako treść przekazywaną w odpowiedniej formie przez nadawcę do jej odbiorcy.
W rozumieniu nauk o organizacji i zarządzaniu oznacza ona wiedzę potrzebną do określenia i realizacji zadań służących osiąganiu celów organizacji.
Występują punkty patrzenia na informację:
- obiektywny - wywodzi się z fizyki i matematyki, gdzie informacja oznacza własność fizyczną bądź strukturalną obiektów,
- subiektywny - wg którego informacja to to co jest w stanie przetworzyć umysł i wykorzystać do własnych celów,
- systemowy - informacja jest ciągiem sygnałów bądź znaków przetwarzanych przez człowieka, dających mu inną, nową wiedzę,
- indologiczny - oznacza treść komunikatu przekazywanego za pomocą danych w postaci wykresów, tabel. Stąd tez zamiennie z terminem informacja używa się terminu „dane”
Na gruncie nauk o organizacji i zarządzaniu dane są o pojęciu węższym, gdyż rozumie się przez nie „nieobrobione” liczby i fakty odzwierciedlające pojedynczy aspekt rzeczywistości.
Informacja to dane przedstawione po ich zinterpretowaniu, a więc takie które informują o sytuacji w danym zakresie.
W procesie zarządzania informacją ważne jest:
- wyszukiwanie jej,
- gromadzenie9
- analiza pod kątem wiarygodności i aktualności.
Przetwarzanie i upowszechnianie informacji powinno być adekwatne do potrzeb jej odbiorców. W tym względzie obowiązuje zasada, że im wyższy szczebel w hierarchii zarządzania tym dostarczane informacje powinny być bardziej ogólne, gdyż kierownicy najwyższego szczebla potrzebują szerokiej informacji w rozmaitych przekrojach czasowych, która umożliwi planowanie strategiczne średniego szczebla informacji bardziej wyspecjalizowanych, o krótszym horyzoncie czasowym, natomiast najniższego szczebla bardzo konkretnej obróbki w krótkim horyzoncie czasowym.
Taki rozkład nazywa się piramidą informacyjną, która charakteryzuje gęstość, szczegółowość, zakres informacji. Jest ona odwrócona w stosunku do piramidy strukturalnej, charakteryzującej obowiązki, uprawnienia, odpowiedzialność.
Ilość, rodzaj i jakość uzbieranych informacji uzależniona jest od:
- odczuwania potrzeby jej pozyskiwania,
- chęci ponoszenia wysiłku i kosztów na jej zdobycie,
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz