Fragment notatki:
Mnogość zjawisk i spraw wymagających uwzględnienia a także - co ważniejsze - dokładnego ujęcia, sprecyzowania i opisania w kontrakcie, zrodziła konieczność powstania jednolitego, zestandaryzowanego języka umów handlowych [14, s.85]. Przyjęcie jednolitych wykładni i kodyfikacji zapisów kontraktu było również podyktowane troską o jednakową ich interpretację w różnych ośrodkach handlowych. Nie bez wpływu pozostawał również rozwój handlu międzynarodowego i jego postępująca decentralizacja. Spowodowało to bowiem konieczność ujednolicania w skali światowej krajowych i regionalnych zwyczajów oraz praktyk w zakresie: technik rozliczeniowych, w tym również bankowych, podziału obowiązków i kosztów między strony kontraktu, procedur ubezpieczeniowych oraz zagadnień transportowych.
DAP sprzedający wykonuje dostawę gdy towar jest postawiony do dyspozycji kupującego na przybywającym środku transportu, gotowy do wyładunku, w wymienionym z nazwy miejscu przeznaczenia. Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem towaru do wymienionego z nazwy miejsca przeznaczenia. DAP wymaga od sprzedającego dokonania odprawy celnej w eksporcie, jeśli ma ona zastosowanie.
Kupujący opłaca wszystkie koszty związane z towarem od momentu jego dostarczenia, koszty wyładunku niezbędne do przyjęcia towaru ze środka transportu oraz koszty formalności celnych, cła, podatki i inne opłaty związane z importem towaru.
DDP sprzedający wykonuje dostawę gdy towar jest postawiony do dyspozycji kupującego na przybywającym środku transportu, odprawiony w imporcie, gotowy do wyładunku w wymienionym z nazwy miejscu przeznaczenia. Sprzedający ponosi wszelkie koszty i ryzyko związane z dostarczeniem towaru do tego miejsca.
MIFDZYNARODOWE ZWYCZAJE, UZANSE
I FORMUŁY HANDLOWE
UWAGI OGÓLNE
Mnogość zjawisk i spraw wymagających uwzględnienia a także - co ważniejsze - dokładnego ujęcia, sprecyzowania i opisania w kontrakcie, zrodziła konieczność powstania jednolitego, zestandaryzowanego języka umów handlowych [14, s.85]. Przyjęcie jednolitych wykładni i kodyfikacji zapisów kontraktu było również podyktowane troską o jednakową ich interpretację w różnych ośrodkach handlowych. Nie bez wpływu pozostawał również rozwój handlu międzynarodowego i jego postępująca decentralizacja. Spowodowało to bowiem konieczność ujednolicania w skali światowej krajowych i regionalnych zwyczajów oraz praktyk w zakresie: technik rozliczeniowych, w tym również bankowych, podziału obowiązków i kosztów między strony kontraktu, procedur ubezpieczeniowych oraz zagadnień transportowych.
Ujednolicanie języka kontraktów i samego sposobu negocjacji, zawierania i realizacji transakcji eksportowo-importowych doprowadziło do powstania pojęcia "ogólne warunki dostaw" - jako najbardziej szczegółowego porozumienia dotyczącego spraw techniczno-handlowych, pojawiających się przy ustalaniu elementów transakcji handlu zagranicznego.
Ogólne warunki dostaw wykształciły się na podstawie tzw. kontraktów typowych. Były to kontrakty sporządzane na specjalnie przygotowanych, gotowych formularzach kontraktowych, opracowywanych i publikowanych przez wielkie kapitalistyczne zrzeszenia branżowe oraz kontrakty oparte na jednolitych ogólnych warunkach handlu ustalonych przez te zrzeszenia. Istota ich zasadzała się na dokładnym sformułowaniu całokształtu obowiązków i praw stron umowy kupna-sprzedaży. Kontrakty typowe dają pełny obraz techniki kontraktowej, dominującej w danej gałęzi handlu międzynarodowego. Odnoszą się on
(…)
…, CIF 2010, - wykonanie dostawy i przejście ryzyka gdy został dostarczony na pokład statku,
Pojawienie się możliwości wykorzystywania środków komunikacji elektronicznej o takiej samej mocy prawnej jak dokumenty papierowe poprzez zapis w punktach A1 i B1: ”każdy dokument wymieniony w A1-A10 oraz B1 - B10 może być ekwiwalentnym elektronicznym zapisem lub procedurą, jeżeli strony tak uzgodniły…
…- i czasochłonne. Pojawiła się zatem konieczność opracowania pewnej uniwersalnej techniki sporządzania kontraktów typowych lub powoływania się w innych kontraktach na ogólnie przyjęte warunki dostaw.
Opracowywaniem takiej kodyfikacji zajęła się utworzona w 1920r. w Paryżu Międzynarodowa Izba Handlowa (ang. Initernational Chamber of Commerce - ICC). Efektem jej prac stały się tzw. formuły handlowe. Formuły…
… (gdyż wskazują miejsce przejścia odpowiedzialności i ryzyk transportowych z eksportera na importera).
INCOTERMS® 2010
17 września 2010 r. Międzynarodowa Izba Handlowa w Paryżu oficjalnie ogłosiła nową edycję formuł handlowych - Incoterms® 2010. Jest to siódma nowelizacja od dnia ogłoszenia ich w 1936 r. Jedyna, przy której obowiązuje zastrzeżenie nazwy „Incoterms”. Wersja ta obowiązuje od 1 stycznia 2011 r…
…. Stosując Incoterms do kontraktu należy wprowadzić zapis ”Wszelkie odwołania do terminów handlowych (takich jak EXW, FOB, FCA itp.) uważa się za odwołanie do odpowiedniej reguły Incoterms opublikowanej przez Międzynarodową Izbę Handlową w wersji aktualnej w dacie zawarcia umowy”.
Podstawowe zasady Incoterms:
Oficjalną wersją językową jest wersja angielska
Zachowują określony poziom ogólności
Odnoszą…
… do poniesienia kosztów transportu do dalszego punktu niż ten, do którego ponosi ryzyko (C).
Struktura Incoterms to katalog obowiązków sprzedającego (A) i kupującego (B).
Tab. 1
Struktura Incoterms
A. Obowiązki sprzedającego
B. Obowiązki kupującego
A1 Ogólne obowiązki sprzedającego
B1 Ogólne obowiązki kupującego
A2 Licencje, upoważnienia, kontrole
B2 Licencje, upoważnienia, kontrole
A3 Umowy przewozu…
….
CFR - COST AND FREIGHT ... koszt i fracht ... oznaczony port przeznaczenia.
Zastosowanie: tylko w transporcie morskim i wodnym śródlądowym. CIF - COST, INSURANCE AND FREIGHT ... koszt ubezpieczenia, fracht... oznaczony port przeznaczenia. Zastosowanie: tylko w transporcie morskim i wodnym śródlądowym. CPT - CARRIAGE PAID TO ... przewoźne zapłacone do... oznaczone miejsce przeznaczenia.
Zastosowanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)