Podstawowe różnice między Incoterms 2000 a Incoterms® 2010 •Incoterms® 2010 zawierają interpretację 11 formuł , a zatem w porównaniu do Incoterms 2000, zawierających interpretację 13 formuł, ich liczba zmniejszyła się o dwie. •W Incoterms® 2010 nie ma 4 formuł występujących w Incoterms 2000, a mianowicie DES, DEQ, DAF i DDU, natomiast wprowadzono dwie nowe – DAT i DAP. • Najważniejszą zmianą w handlu drogą morską jest wyeliminowanie, po 74 latach, występującej już w Incoterms 1936, linii nadburcia statku (ship's ran), jako miejsca podziału ryzyka w formułach FOB, CFR i CIF. •W Incoterms® 2010 obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek (on board) i to jest miejsce dostawy i podziału ryzyka między kupującym i sprzedającym. •W Incoterms® 2010 w formułach CPT i CIP jako miejsce przejście ryzyka ze sprzedającego na kupującego, gdy przewóz realizuje kilku przewoźników, nie występuje określenie „pierwszy przewoźnik” , które występowało w Incoterms 2000. •Jest tylko we wstępie do obu formuł, który stanowi komentarz interpretacyjny, gdzie stwierdzono, że jeśli strony nie uzgodniły punktu dostawy, to domyślnie przyjmuje się, że ryzyko przechodzi na kupującego, gdy towar został przekazany pierwszemu przewoźnikowi. •Jako zasadę w CPT i CIP Incoterms® 2010 przyjęto, że strony powinny uzgodnić punkt dostawy , który jest jednocześnie miejscem przejścia ryzyka, a jeśli tego nie zrobią, to punkt dostawy wybiera sprzedający. •Przyjęty w Incoterms® 2010 zapis w formułach CPT i CIP jest bardziej precyzyjny i powinien budzić mniej wątpliwości niż ten w Incoterms 2000. •W Incoterms® 2010 odniesiono się do obowiązków związanych z zabezpieczeniem łańcuchów dostaw w sensie ochrony przed działaniami przestępczymi i aktami terrorystycznymi, czego nie było w Incoterms 2000. •Przyjęto też, że jakikolwiek dokument , o którym mowa w Incoterms® 2010, może mieć formę elektronicznego przekazu , jeśli strony tak uzgodniły, albo wynika to ze zwyczaju. •Zmiana w Incoterms® 2010 dotyczy też ubezpieczenia w formule CIP i CIF . •Nie jest to zmiana merytoryczna, ale bardziej precyzyjne sformułowanie zakresu ubezpieczenia niż w Incoterms 2000. •W Incoterms® 2010 dokonano nowej klasyfikacji formuł, prezentując je w dwóch grupach, w kolejności wymienionej poniżej: 1.formuły stosowane przy przewozach towarów środkami wszystkich gałęzi
(…)
… było postawienie towaru do dyspozycji kupującego w miejscu
wydania.
•Grupa F – obejmowała formuły FCA, FAS i FOB – sprzedający me ponosił
zasadniczych kosztów przewozu.
•Grupa C – obejmowała formuły CFR, CIF, CPT i CIP – sprzedający zawierał umowę
przewozu i ponosił jego koszty, a ryzyko utraty czy uszkodzenia towaru związane
z przewozem ponosił kupujący.
•Grupa D – DAF, DES, DEQ, DDU i DDP – sprzedający miał…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)