To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SPEDYCJA • Spedycja – to działalność polegająca na organizowaniu przewozu towaru . •Do wyodrębnienia działalności spedycyjnej, w ramach działającego systemu transportowego przyczyniły się dwie przesłanki: 1.handlowa – sprowadzająca się do efektu rozdzielenia się praw własności towaru od podjęcia się wykonawstwa usługi jego dystrybucji; 2.czynnościowa – doprowadzająca do powstania funkcji przewoźnika, reprezentującego struktury podażowe rynku usług transportowych, oraz funkcji zamawiającego usługę przewozu, który reprezentuje struktury popytowe rynku usług spedycyjnych. Spedytor • Spedytorem jest osoba prawna lub fizyczna (przedsiębiorca), której celem działania jest organizowanie przewozu ładunków. •Spedytor za odpowiednią opłatą świadczy usługi spedycyjne na rzecz osób prawnych lub fizycznych, względnie na potrzeby własne. • Spedytorem organizuje przewóz, wystawia dokumenty spedycyjne (listy przewozowe w zależności od użytego do transportu towaru środka transportowego, np. CMR/list przewozowy – transport samochodowy; COTIF/SMGS – transport kolejowy; morski list przewozowy; lotniczy list przewozowy). •W znaczeniu potocznym mianem spedytora określa się przedsiębiorstwa spedycyjne. • Spedycją jest każda działalność gospodarcza polegająca na organizowaniu przewozu ładunków na zlecenie osoby prawnej lub fizycznej i na wykonaniu niezbędnej grupy czynności dodatkowych, wynikających ze specyfiki zlecenia. •Na otwartym rynku transportowym, na którym panuje konkurencja doskonała, wyjściowym podziałem spedycji staje się klasyfikacja według dostępności do jej nabycia. •Spedycja obok transportu i logistyki jest jednym z elementów branży TSL ( transport-spedycja-logistyka ). Historia spedycji •Za początek spedycji uznaje się XV wiek. •Czynnikami, które wywarły bezpośredni wpływ były prawo składu oraz przymus drożny . Historia spedycji (prawo składu) • Prawo składu (łac. ius stapulae ) – obowiązek, stawiany kupcom przejeżdżającym przez miasto, zatrzymania się w nim na pewien okres i wystawienia na sprzedaż przewożonych towarów. Stosowane było od XIII w. do XVIII w. •Rodzaje prawa składu: 1.bezwzględne prawo składu – obowiązek sprzedania wszystkich towarów bez ograniczenia czasu; 2.względne prawo składu – obowiązek wystawienia towarów i ich sprzedaży przez pewien określony czas (np. na 14 dni). Po jego upływie i opłaceniu ustalonych ceł towar można było transportować dalej;
(…)
…
na drodze kupca objętych przymusem drogowym.
•Długie przestoje w przejazdach przysparzały strat kupcom.
•Wykształcił się wtedy tzw. pozorny nabywca.
Historia spedycji (pozorny nabywca)
Pozorny nabywca składał oświadczenie o nabyciu towaru, który jednak pozostawał w
posiadaniu pierwotnego właściciela.
•Pozorny nabywca wysyłał towar we własnym imieniu, jednak na cudzy koszt i w
miejsce wskazane przez pierwotnego właściciela.
•Ponadto do zadań „pozornego nabywcy” należało pośrednictwo fachowe w gestii
wyboru drogi, środka transportu, przygotowania transportu, składowania czy
konwojowania.
Dalszy rozwój spedycji nastąpił wraz z pojawieniem się maszyny parowej w XIX
wieku.
•Kupcy, którzy nie byli rozeznani w zastosowaniach i liniach nowego środka transportu
zaczęli korzystać z wyspecjalizowanych firm…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)