Historia administracji - skrypt

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2814
Wyświetleń: 7602
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia administracji - skrypt - strona 1 Historia administracji - skrypt - strona 2 Historia administracji - skrypt - strona 3

Fragment notatki:

Historia administracji. Wykład I (zastępstwo - Przemysław Gawron)
I (1)
2.10.2009
Tło reform do 1764 roku. 1501 (1572) Polska i Litwa  Rzeczpospolita szlachecka. Nastąpiło połączenie prawa zwyczajowego i prawa stanowionego.
1573 - Artykuły Henrykowskie. Określały one władzę królewską oraz uprawnienia króla do sejmów i sejmików (ogólnie ograniczenia władzy królewskiej). Król nie mógł podjąć ważnej decyzji bez zgody sejmu (zbieranego co 2 lata na okres 6 tygodni, czasem je prolongowano).
1697 - unia Rzeczypospolitej z Saksonią (do 1764 roku, z przerwą w latach 1733-35, gdyż była wtedy wojna domowa, inaczej wojna o sukcesję polską)
August II Mocny i jego syn - August III, wbrew powszechnym mniemaniom, nie byli władcami absolutnymi w Saksonii. Za Augusta II Mocnego, RP nieustannie toczyła wojny (do 1717 roku), zaś za Augusta III panował ogólny spokój , jego panowanie określa się nieraz „czasem szczęśliwości”. Przyniosło to państwu korzyści gospodarcze, lecz osłabła znacznie jej pozycja międzynarodowa.
RP i Saksonia były państwami niepasującymi do siebie w wielu kwestiach :
RP - 800 tys. Km2 i ok.7 mln mieszkańców
Saksonia - 40 tys. Km2 i ok. 2 mln mieszkańców Obrazuje to, iż w Saksonii była o wiele większa gęstość zaludnienia. Przemysł i źródło dochodu RP - rolnictwo, zaś Saksonii rozwijający się przemysł manufakturowy (Lipsk, Drezno, manufaktury porcelany w Miśni).
Religia - w Rzeczypospolitej panował Katolicyzm, zaś w Saksonii Luteranizm. Zarówno August III jak i jego syn zmuszeni byli się nawrócić.
Brak bezpośredniego połączenia między państwami (pomiędzy Śląsk). Połowa XVII w. - początek „choroby sejmowej”, czyli Liberum Veto (prawo polityczne posła do odmowy, czyli braku zgody z uchwałami sejmu - zerwanie - wersja obiegowa). W tamtych czasach obowiązywała zasada zgody - „ nemine contradicente ” (braku sprzeciwu), jednak źle ona funkcjonuje przy silnej polaryzacji sceny politycznej. Wszystkie uchwały, jakie podjęto w tym czasie, uchwalane były na zasadzie negocjacji i kompromisów między posłami. Słabość sejmu RP doskonale obrazują lata 1733-63, podczas których było 16 sejmów, z czego tylko 2 doszły do skutku (pacyfikacyjny i koronacyjny - pod „opieką” Rosji). Znajdywano jednak sposoby na radzenie sobie z tą słabością, np. :
Zawiązywano konfederacje, w których obowiązywała zasada wzajemnej wierności, zaś „zgody” nie - wymagana była zwykła większość głosów . Filarem struktury organizacyjnej takiej konfederacji była „walna rada”, w której zasiadali najważniejsi uczestnicy konfederacji. Jej uchwalone ustawy były równoznaczne z sejmowymi.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz