HIERARCHIA PLANÓW W ORGANIZACJI Plany jednorazowe- czyli takie plany, które są niepowtarzalne w przyszłości (np. zakup gruntu pod budowę sklepu firmowego) Rodzaje planów jednorazowych: - programy to duże zbiory działań, które zawierają 3 elementy:
* etapy realizacji
* jednostka organizacyjna lub członek organizacji odpowiedzialnej
* kolejność i termin wykonania
- projekty - to część programu zawiera wyraźne dyrektywy dotyczące zadań i czasu np. ocena gruntu pod względem lokalizacji itp.
- preliminarze - np. finansowe -zestawienie zasobów finansowych na określane przedsięwzięcie. Preliminarze są składnikami zarówno programów jak i projektów są instrumentem kontroli np. sprzedaż tyle i tyle, za taką wartość i przy takiej marży.
Plany trwa le obowiązujące- powtarzalne w przyszłości: - wytyczne polityki - ogólne wskazówki do podejmowania decyzji, określające granice decyzji, np. określenie sposobów ubierania się pracowników organizacji
- procedury - to zbiory szczegółowych instrukcji, np. w supermarketach torby należy pozostawiać w skrytce lub możliwości zwrotu w sklepie zakupionego towaru w określonym terminie.
- reguły - określają nam zakaz lub przyzwolenie do rozpoczęcia określonego działania np. zakaz palenia lub określania godzin pracy pracowników. Zbyt dużo reguł źle wpływa na członków organizacji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)