Hałas w transporcie drogowym

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 1134
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Hałas w transporcie drogowym - strona 1 Hałas w transporcie drogowym - strona 2

Fragment notatki:

HAŁAS Hałas i wibracje są zanieczyszczeniami środowiska przyrodniczego charakteryzującymi się mnogością źródeł i powszechnością występowania.   Dominujący wpływ na klimat akustyczny środowiska przyrodniczego mają hałasy komunikacyjne. Oprócz właściwości źródeł hałasu, na klimat akustyczny środowiska w dużym stopniu oddziałuje lokalizacja obiektów komunikacyjnych (np. lotnisk) i przemysłowych wraz z prowadzącymi do nich trasami komunikacyjnymi.   Poziomy dźwięku, których źródłem są środki komunikacji drogowej i kolejowej, wynoszą od 75 do 95 dB, w podziale na poszczególne rodzaje pojazdów przedstawia się to następująco :   a) pojazdy jednośladowe 79-87 dB, b) samochody ciężarowe 83-93 dB, c) autobusy i ciągniki 85-92 dB,   d) samochody osobowe 75-84 dB,   e) maszyny drogowe i budowlane 75-85 dB,   f) wozy oczyszczania miasta 77-95 dB Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko naturalne Społeczne i zdrowotne skutki oddziaływania hałasu i wibracji wyrażają się : a) szkodliwym działaniem tych zanieczyszczeń na zdrowie ludności; b) obniżeniem sprawności i chęci działania oraz wydajności pracy; c) negatywnym wpływem na możliwość komunikowania się;   d) utrudnianiem odbioru sygnałów optycznych;   e) obniżeniem sprawności nauczania;   f) powodowaniem lokalnych napięć i kłótni między ludźmi;   g) zwiększeniem negatywnych uwarunkowań w pracy i komunikacji, powodujących wypadki; h) rosnącymi liczbami zachorowań na głuchotę zawodową i chorobę wibracyjną. Hałas i wibracje powodują pogorszenie jakości środowiska przyrodniczego, a w konsekwencji : a) utratę przez środowisko naturalne istotnej wartości, jaką jest cisza; b) zmniejszenie (lub utratę) wartości terenów rekreacyjnych lub leczniczych; d) zmianę zachowań ptaków i innych zwierząt (stany lękowe, zmiana siedlisk, zmniejszenie liczby składanych jaj, spadek mleczności zwierząt i inne). Hałas i wibracje powodują ujemne skutki gospodarcze, takie jak : a) szybsze zużywanie się środków produkcji i transportu;   b) pogorszenie jakości i przydatności terenów zagrożonych nadmiernym hałasem oraz zmniejszenie przydatności obiektów położonych na tych terenach; c) absencję chorobową spowodowaną hałasem i wibracjami, z czym są związane koszty leczenia, przechodzenia na renty inwalidzkie, utrata pracowników; d) pogorszenie jakości wyrobów (niezawodności, trwałości); e) utrudnienia w eksporcie wyrobów nie spełniających światowych wymagań ochrony przed hałasem i wibracjami. Hałas jest także jedną z zasadniczych przyczyn zbyt wczesnego starzenia się, i to aż o 8-12 lat, oraz zwiększonej liczby zawałów serca. Wpływa on destrukcyjnie na nasz system nerwowy oraz immunologiczny. Przy natężeniu 60-75 dB (norma akustyczna w polskich miastach) występują zróżnicowane anomalia u ludzi w postaci niezauważalnych zmian akcji serca, ciśnienia krwi czy rytmu oddychania. Częste zakłócenia snu i wzrost nadpobudliwości nerwowej dają znać o sobie już przy 55 dB (od takiego codziennego hałasu jest uzależnionych 65% Europejczyków). Wzrost apatii, agresji; poczucie bezsenności i przemęczenie organizmu; brak koncentracji umysłu oraz niska wydajność w pracy to coraz częściej występujące objawy psychicznej niemocy i stresogennych patologii. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz