To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Habermas: normy i wartości różnią się:
odniesieniem do działania obligatoryjnego bądź teleologicznego /działanie jakie się z uwagi na nie podejmuje mają charakter obligatoryjny /normy/; działanie z uwagi na charakter teleologiczny /wartości/;
Binarnym względne stopniowalne, zakodowanie swojego roszczenia do... /uwzględniam normy, bądź nie/;
Absolutną bądź relatywną moc wiążącą /nie można ich wystopniować, /całkowite tak lub całkowite nie dla norm/, konstelacje wartości z których wysuwa się na przód tylko część w danej sytuacji [WTF?!] → relatywna moc wiążąca/;
Kryteriów, które muszą wiązać systemy norm i systemy wartości [normy muszą tworzyć systemy niesprzeczne; wartości są w pozycji konkurencji];
XX/XXI wieczny Utylitaryzm /współczesny/: /w utylitaryzmie działamy na rzecz jak największej ilości ludzi [!= wspólnota], stanowisko agregatywne/ Utylitaryzm XX wieczny należy rozróżnić doktryny: Utylitaryzm czynów /konsekwencjonalizmem/:
Aby dowiedzieć się czy dany czyn jest dobry/zły należy obliczyć i zsumować ilości dobra i zła, które wynikną z danego czynu /rachunek utylitarystyczny/. Utylitaryzm reguł:
Obliczanie za każdym razem, sumowanie, tych przyjemnych i nieprzyjemnych jest czasochłonne /czas = pieniądz/, więc dobrze byłoby posiadać algorytm pozwalający efektycznie przewidzieć sumę korzyści i nieprzyjemności i ocenić, które działanie ma sens podjąć.
Debata o tym, który nurt jest bardziej uzasadniony na gruncie paradygmatu utylitarystycznego zajmowała badaczy do połowy XX. wieku /naturalistyczny paradygmat: wrodzoną zdolność do poczucia dobra/zła i związana jest z tym co jest dobre/złe Kowalski czuje → rachunek utylitarystyczny/.
Po drugiej połowie XX wieku pojawił się zarzut: utylitaryzm reguł to kryptodeontologia [nie jest tak: reguły w sensie utylitaryzmu zachowujemy póki przynoszą korzyści, gdy się okaże, że dana reguła /suma korzyści jak najwięcej dobrego dla jak największej ilości ludzi/ nie jest efektywna, to należy się jej pozbyć /reguła nie zobowiązuje/].
/najczęstszym przelicznikiem długafolowego szczęścia jest pieniądz/;
XXI wieczny Utylitaryzm:
Utylitaryzm preferencji: Najlepsze działanie, to takie działanie, które realizuje największą ilość naszych preferencji uwzględniając ich: a) siłę lub b) ilość lub c) porządek tych preferencji /alternatywa/; /Sposobem aproksymacji są stanowiska utylitarystyczne/. Utylitaryzm dóbr i kosztów: Strategia społeczna lub program społeczno-socjalny jest najlepszy, gdy przy jak najmniejszych kosztach przynosi jak najwięcej dóbr i pożytków /punkt graniczny jak najniższe koszta /; → jak przełożyć na pieniądze: zdrowie i inne takie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)