To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Filozofia moralna Kanta
Konstytucja podmiotu moralnego
Dobra wola
apriori
autonomiczna wobec porzadku natury (zmysły, uczucia, skłonności )
zastanych kodeksów moralnych
Dobra wola - obowiązek - prawo moralne - imperatyw kategoryczny
Imperatyw kategoryczny: „Postępuj według takiej maksymy, co do której chciałbyć, by stała się powszechnym prawem”
Imperatyw kategoryczny a imperatyw hipotetyczny - Imp.hipotet.: „Jeśli chcesz X, zrób Y”
- Imp. kategor.: „Zrób Z!” 6. Imperatyw praktyczny: „Nigdy nie traktuj drugiego czlowieka tylko jako środka, ale także jako cel” Formalny charakter etyki Kanta
Etyka utylitarystyczna (Jeremy Bentham, John Stuart Mill)
Etyki deontologiczne a etyki konsekwencjalistyczne
Doświadczenie przyjemności jako źródło twierdzeń normatywnych. Błąd naturalizmu.
Pomyślność, użyteczność, przyjemność jako wartości moralne Hierarchia przyjemności: przyjemności niższego i wyższego rzędu „The greatest happiness for the greatest number”
Utylitaryzm czynów (AU)
Utylitaryzm reguł (RU) Moralność doskonała i niedoskonała (supererogacja)
Etyka przyjemności a etyka preferencji Trudności etyki utylitarystycznej
Przykłady
(…)
… - Imp.hipotet.: „Jeśli chcesz X, zrób Y”
- Imp. kategor.: „Zrób Z!” 6. Imperatyw praktyczny: „Nigdy nie traktuj drugiego czlowieka tylko jako środka, ale także jako cel” Formalny charakter etyki Kanta
Etyka utylitarystyczna (Jeremy Bentham, John Stuart Mill)
Etyki deontologiczne a etyki konsekwencjalistyczne
Doświadczenie przyjemności jako źródło twierdzeń normatywnych. Błąd naturalizmu.
Pomyślność…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)