Grupy metod badawczych - omówienie (sem III)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Grupy metod badawczych - omówienie  (sem III) - strona 1 Grupy metod badawczych - omówienie  (sem III) - strona 2

Fragment notatki:

GRUPY METOD BADAWCZYCH:
Ankiety - kwestionariusze ankiety: internetowe, pocztowe, prasowe, opakowaniowe, itp.
Wywiady a) Bezpośrednie - grupowe i indywidualne [osobisty, telefoniczny], internetowe - grupowe są odmianą wywiadów pogłębionych, niestandaryzowanych [ ok. 8 osób, ok. 2 h, realizowany w oparciu o instrukcję wywiadu]. Opinie uczestnika wywiadu są rejestrowane przez moderatora, który kontroluje wywiad (jego celem jest podtrzymywanie i rozwijanie dyskusji)
- standardowe (realizowane z wykorzystaniem kwestionariusza) i niestandaryzowane (swobodne), - proste i pogłębione (badania motywacyjne)
Eksperymenty - testy techniczne produktów, użytkowe testy akceptacji, eksperymenty rynkowe
Obserwacje - kontrolowane, niekontrolowane
Panele - powtarzane na wybranej próbie respondentów. Termin panel określ się w badaniach marketingowych stałą grupę konsumentów (także gospodarstw domowych, punktów sprzedaży, producentów), którzy zgadzają się dostarczać danych określonemu badaczowi w pewnym czasie. Uczestnicy panelu są poddawani pomiarowi wielokrotnie.
Dobór próby reprezentatywnej
LOSOWY - prosta próba losowa - może być wylosowany każdy członek danej populacji.
- warstwowa próba losowa - podział populacji na wzajemnie wykluczające się grupy (np. wiekowe), a następnie losuje się wg określonych kryteriów reprezentantów z każdej grupy.
- zgrupowana grupa losowa - podział na grupy wzajemnie wykluczające się i wybiera się jedną grupę.
NIELOSOWY - próba łatwości - respondenci, do których najłatwiej dotrzeć
- próba uznaniowa - prowadzący badania sam ocenia i wybiera grupę, która wg niego dostarczy mu wiarygodnych informacji
- próba kwotowa - badacz prowadzi wywiady z określoną liczbą (%) osób, wybranych w każdej grupie, wytypowanej wg ustalonych kryteriów.
ZASADY BUDOWY KWESTIONARIUSZA, ankiety
Czas badania ankietowego powinien wynosić max 30 min.
Kolejność pytań:
- na początku pytania o szerokiej ogólnej tematyce, później bardziej szczegółowe
- pytania łatwe przed trudnymi
- pierwsze dotyczące świadomości istnienia produktu (marki lub firmy)
- później dotyczące zachowania respondentów (np. podczas dokonywania zakupów)
- później pytania o opinię o produkcie, firmie.
- pytania metryczkowe - wiek, płeć, zawód, wykształcenie, stan cywilny, zarobki, miejsce zamieszkania - na końcu kwestionariusza
Rodzaje pytań: otwarte (respondent podaje własną odpowiedź), zamknięte (odpowiedź wyskalowana zawiera określoną ilość odpowiedzi do wyboru), zamknięto-otwarte, filtrujące (po odpowiedzi na dane pytanie respondent jest kierowany do odpowiedzi na pytanie o określonym numerze). ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz