To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Uzupełnienie ostatniego wykładu ze statystyki. GRUPOWANIE DANYCH tj. tworzenie szeregów rozdzielczych punktowych lub przedziałowych (klasowych)
Pierwszym etapem opracowania danych statystycznych w przypadku gdy liczba obserwacji ( tj. elementów w szeregu statystycznym szczegółowym) wynosi co najmniej kilkanaście jest grupowanie danych liczbowych. Jeśli w szeregu statystycznym szczegółowym występuje tylko kilka różnych wartości liczbowych, które się powtarzają pewną liczbę razy, to w jednej kolumnie wypisujemy te wartości a w drugiej zapisujemy, ile razy one się powtarzają. W ten sposób powstaje szereg rozdzielczy punktowy. Szereg rozdzielczy punktowy tworzy się grupując na ogół wartości cechy mierzalnej skokowej.
Przykład Zapytano studentów pewnej grupy ćwiczeniowej o liczbę posiadanego rodzeństwa. Odpowiedzi 22 studentów zapisano w postaci szeregu statystycznego szczegółowego
3 1 4 3 2 2 0 5 3 1 1 2 3 2 1 1 0 0 5 4 1 2
Szereg rozdzielczy punktowy ma postać
Liczba rodzeństwa Liczba studentów
0
3
1
6
2
5
3
4
4
2
5
2
Suma
22
Liczba rodzeństwa to nazwa cechy, liczba studentów to liczebność.
Szereg rozdzielczy przedziałowy tworzy się najczęściej w przypadku, gdy elementami szeregu statystycznego szczegółowego są wartości cechy mierzalnej ciągłej ale także wtedy, gdy liczba różnych wartości cechy skokowej w szeregu szczegółowym jest duża (rzędu kilkunastu, kilkudziesięciu i więcej).
Sposób tworzenia szeregu rozdzielczego przedziałowego (klasowego):
- szukamy w szeregu szczegółowym wyrazu o największej wartości - oznaczmy go przez x max - szukamy w szeregu szczegółowym wyrazu o najmniejszej wartości - oznaczmy go przez x min - obliczamy rozstęp R x wg wzoru R x = x max - x min - ustalamy liczbę klas k ( k ustala się dowolnie kierując się następującymi zasadami: liczba klas zależy od liczby elementów n w szeregu szczegółowym, im więcej elementów tym więcej może być klas, w praktyce najmniejsza liczba klas to 5 a największa to około 20)
- obliczamy długość klasy h wg wzoru ; jeśli zaokrąglamy liczbę h to zawsze w górę - a nie tak, jak mówi zasada zaokrąglania liczb
- ustalamy granice (dolną i górną) każdego przedziału liczbowego (tj. każdej klasy) pamiętając o tym, że granica dolna drugiego przedziału jest równa granicy górnej pierwszego przedziału, granica dolna trzeciego przedziału jest równa granicy górnej drugiego przedziału itd.;
(…)
… niż wyszukiwanie w szeregu szczegółowym najpierw wszystkich liczb należących do pierwszego przedziału, potem do drugiego i następnych przedziałów; także nie warto porządkować szeregu szczegółowego (rosnąco) przed przystąpieniem do grupowania danych chyba że takie porządkowanie jest potrzebne z innych względów (np. w celu obliczenia mediany na podstawie szeregu szczegółowego); Uwaga 1: utworzony szereg rozdzielczy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)