To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Globalizacja a turystyka Globalizacja to szeroki i złożony proces toczący się w sferze ekonomicznej i społecznej, podlegający w pewnej mierze wpływom innych dziedzin życia (kultury, polityki)
Jest to wyższy, bardziej złożony i zaawansowany etap procesu umiędzynarodowienia działalności gospodarczej.
Zasadniczą cechą globalizacji jest integrowanie działań, procesów i podmiotów w ogólnoświatowy (globalny) system funkcjonujący na jednym z trzech poziomów :
1/ przedsiębiorstw
2/ rynków/gałęzi
3/ gospodarki światowej
ale powiązany z pozostałymi poziomami.
Globalizacja a turystyka Według W.W. Gaworeckiego globalizacja to megatrend, który prowadzi do internacjonalizacji stosunków społecznych, kulturalnych i politycznych.
Postępujący proces globalizacji napędzają zasadnicze zmiany ekonomiczne, polityczne, technologiczne występujące w tym samym czasie, takie jak:
*zmiany w gospodarce rynkowej, którym towarzyszył odwrót gospodarki planowanej
*oparcie światowej konkurencji na etyce wolnego handlu i normach globalnych
*polepszenie poziomu życia
*obniżenie kosztów transportu i komunikacji
Rozwój turystyki przyspiesza te zmiany. Mają one z kolei duży wpływ na rynek turystyczny, np. konkurencja tworzy warunki dla postępu techniczno-technologicznego, a ten z kolei pomaga przyspieszyć proces globalizacji.
Współczesna turystyka korzysta z przyspieszenia, które jest częścią procesu globalizacji. Rozszerzenie rynku światowego sprawiło bowiem, że w centrum zainteresowania turystów znalazły się nowe miejsca. Nowe cele podróży prześcigają tradycyjne destylacje turystyczne.
Wysoka dynamika wzrostu turystyki międzynarodowej ostatnich lat to efekt podboju czasu i przestrzeni, dokonanego dzięki technologii oraz obniżenia kosztów transportu i zwiększeniu dostępności komunikacyjnej różnych regionów świata.
Głównym wskaźnikiem globalizacji jest turystyka międzykontynentalna lub podróże do odległych miejsc docelowych. Według WTO obecnie sektor ten obejmuje 18% światowej turystyki.
W 2020 roku wskaźnik ten ma osiągnąć wartość 24%
W porównaniu do turystyki krajowej i międzyregionalnej, turystyka międzykontynentalna nie jest jeszcze uznawana za wiodącą na świecie.
Procesy globalizacji prowadzą do światowej standaryzacji komfortu i jakości.
Podmioty gospodarki turystycznej działają według strategii globalnej wykorzystując walory konkurencyjności na światowym rynku.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)