To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ćwiczenia 12 - Funkcja kontrolna jako element sprzężenia zwrotnego procesu zarządzania
Kontrola - regulowanie działań organizacji w taki sposób, aby ułatwić osiąganie celów.
Cel kontroli:
dostosowanie do zmian w otoczeniu,
ograniczenie kumulowania się błędów,
radzenie sobie ze złożonością organizacji,
minimalizowanie kosztów.
Typy kontroli:
kontrola operacji kontrola wstępna kontrola bieżąca kontrola końcowa kontrola finansowa kontrola strukturalna
kontrola strategiczna
Kontrola polega na porównaniu działania z wzorcem. Przedmiotem kontroli może być zarówno sposób jak i skutek działania. W pierwszym przypadku dokonuje się porównania działania z jego planem, natomiast w drugim - skutku działania z jego celem.
Wyróżnić można 3 pary przeciwstawnych cech systemu kontroli:
przeformalizowanie kontroli - niedoformalizowanie kontroli nadmiar kontroli - niedostatek kontroli docenianie funkcji kontrolnych - niedocenianie funkcji kontrolnych Cechy systemów i procedur kontroli, od których zależy ich efektywność:
Ścisłość. Ocena ścisłości otrzymywanych informacji jest jednym z najważniejszych kontrolnych zadań kierowników. Niedokładne dane systemu kontroli mogą spowodować podjęcie działań, które albo nie rozwiążą problemu, albo stworzą problem tam, gdzie go nie było.
Aktualność. Informacja musi być zbierana, przekazywana i oceniana szybko, aby można było na tej podstawie podjąć odpowiednie działania (decyzje).
Obiektywizm i zrozumiałość. Informacja powinna być zrozumiała i uważana za obiektywną przez tych, którzy z niej korzystają. Im mniejsza bowiem jest subiektywność i niejednoznaczność systemu kontroli, tym większe prawdopodobieństwo, że otrzymujący informację będą na nią reagować umiejętnie i sprawnie.
Koncentracja na strategicznych punktach kontroli. System kontroli powinien koncentrować się na tych dziedzinach, w których istnieje największe prawdopodobieństwo występowania odchyleń od norm. Realizm ekonomiczny. Koszt wdrożenia systemu kontroli powinien być mniejszy od korzyści z niego płynących, a co najwyżej im równy.
Realizm organizacyjny. System kontroli musi być zgodny z realiami organizacyjnymi. Na przykład normy wydajności muszą być realne, pracownicy powinni dostrzegać związek pomiędzy oczekiwaną od nich wydajnością pracy a wynikającą z tego płacą i nagrodami (premiami).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)