Kontrola organizacyjna - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 833
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kontrola organizacyjna - wykład - strona 1 Kontrola organizacyjna - wykład - strona 2 Kontrola organizacyjna - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Wykład
Kontrola organizacyjna
Pojęcie i cel kontroli
Kontrolowanie to proces zmierzający do zapewnienia, by rzeczywiste działania były zgodne z planowanymi.
Bez kontroli organizacja nie byłaby w stanie ocenić osiąganych wyników w przedsiębiorstwie z punktu widzenia stopnia realizacji wytyczonych celów Znaczenie kontroli
Pomaga przystosować się do zmiennych warunków - kontrola może pomóc w przewidywaniu zmian, warunków działania, reakcji. Ogranicza możliwość nakładania się błędów - nie korygowane częste błędy są szkodliwe
Pomaga uporać się ze skomplikowanymi sytuacjami - złożoność wymaga kontroli Pomaga minimalizować koszty - eliminacja marnotrawstwa, poprawa produktywności
Etapy kontroli
zdefiniowanie pożądanych wyników
ustalenie wskaźników pożądanych wyników
ustalenie norm dla wskaźników przyszłych wyników
ustalenie sieci informacyjnej i sprzężeń zwrotnych
ocena informacji i podjęcie działań korygujących Formy kontroli operacji
Kontrola wstępna (prospektywna) polega na ocenie założeń wstępnych, ocena realności planu, ocena założeń technicznych, założeń projektowych i innych; podejmuje się ją przed rozpoczęciem procesu. Kontrola bieżąca (najczęściej stosowana) - kontrola przez sprzężenie zwrotne; jest to kontrola kierownicza wykonywana w trakcie realizacji zadań.
Kontrola końcowa (retrospektywna) realizowana po zakończeniu procesu; polega na porównaniu i ocenie efektów działania z danymi zawartymi w planie. Kontrola strategiczna
Kontrola strategiczna to kontrola mająca na celu dopasowanie organizacji do jej otoczenia oraz jej postępu w drodze do realizacji celu strategicznego
Istotne czynniki w systemie kontroli
rodzaj pomiarów liczba pomiarów
uprawnienia do ustanawiania wskaźników i norm
elastyczność norm
częstotliwość pomiarów
kierunek sprzężeń zwrotnych
Czynniki sytuacyjne uwzględniane w procesie kontroli
rozmiary organizacji Mała - nieformalne
Duża - formalna, bezosobowa szczebel stanowiska Wysoki - liczne kryteria
Niski - nieliczne, łatwo wymienialne kryteria stopień decentralizacji duży - zwiększona liczba i zakres instrumentów kontroli
mały - ograniczona liczba instrumentów kontroli kultura organizacji otwarta, wspierająca - nieformalna, samokontrola
zagrażajaca - formalne instrumenty kontroli narzucone z zewnętrz ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz