To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
...Franczyza w gastronomii
Franczyza w branży gastronomicznej rozwija się w Polsce od kilku lat z ogromną dynamiką. Rocznie przybywa nawet kilkanaście sieci franczyzowych działających w kilki segmentach rynku
i prowadzących lokale o zróżnicowanej ofercie. Potencjalni franczyzobiorcy mogą wybierać pomiędzy pizzerami, barami fast food, kawiarniami, restauracjami czy sushi barami. Znana marka to magnes dla franczyzobiorcy, którzy znacznie chętniej zainwestują swoje pieniądze w przyłączenie się do sieci powszechnie znanej. Najbardziej znanymi przedsiębiorstwami w branży gastronomicznej funkcjonującymi na zasadach franczyzy są m.in.: McDonald’s, Da Grasso, Fornetti...
...Franczyza nazywana jest modelem biznesowym na każdą kieszeń – najtańsze systemy to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, najdroższe wymagają inwestycji kilku milionów euro. Średnia wartość inwestycji we własną firmę we franczyzie wynosiła w 2010 roku około 241,40 tys. zł. Na różnym poziomie kształtowały się opłaty za przystąpienie do sieci - wynosiły od kilkuset złotych do 170 tys. zł. Na licencję w 2010 roku trzeba było wydać przeciętnie nieco ponad 23,6 tys. zł.
Zalety:
Franczyzobiorca posiadając stosunkowo nieduży kapitał może skorzystać z know-how franczyzodawcy oraz z renomy związanej z jego nazwą i znakami handlowymi, równocześnie pozostając niezależnym przedsiębiorcą.
Braki w specjalistycznej wiedzy franczyzobiorcy są niwelowane przez programy szkoleniowe franczyzodawcy...
Franczyza (ang. franchise) - udzielenie przez jedną firmę innej firmie zezwolenia na sprzedaż dóbr lub świadczenie usług na określonym terytorium; długookresowa, stała umowna współpraca między niezależnymi przedsiębiorcami, franczyzodawcą a franczyzobiorcą, podczas której franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę na temat prowadzenia firmy i użycza swojej marki.
Podstawowe zasady współpracy na zasadzie franczyzy:
Franczyzodawca jest właścicielem znaku towarowego i marki sieci franczyzowej.
Franczyzodawca sam przetestował koncept biznesowy i wykazał jego rentowność.
Franczyzobiorca prowadzi punkt pod szyldem franczyzodawcy jako niezależny przedsiębiorca: jego zarobkiem jest zysk osiągnięty na działalności.
Franczyzobiorca finansuje zasadniczą część inwestycji w otwarcie punktu i zakup towaru.
Franczyzobiorca jest właścicielem mienia znajdującego się w punkcie.
Franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę jak właściwie prowadzić działalność (know-how).
Franczyzobiorca płaci za licencję franczyzową za korzystanie z know-how (bezpośrednio w formie opłat lub pośrednio w marżach produktów kupowanych od franczyzodawcy).
Franczyzobiorca określa ceny towarów lub usług w swoim punkcie. Zysk (jeśli się pojawi) zależy więc nie tylko od wysokości sprzedaży, ale także od ustalonej marży na produktach. Zwykle franczyzobiorca ma pewien wpływ na rodzaj i różnorodność asortymentu w punkcie.
Zasady współpracy franczyzodawcy i franczyzobiorcy reguluje umowa franczyzy, a instrukcje jak właściwie prowadzić działalność w ramach franczyzy zebrane są w podręczniku operacyjnym.
Amerykańskie korzenie
Franczyza rozwinęła się w USA w drugiej połowie XIX wieku, przez długi czas funkcjonując wyłącznie jako system dystrybucji. Producenci artykułów przemysłowych takich jak maszyny do szycia czy samochody osobowe, przyznawali niezależnym dystrybutorom (za opłatą) wyłączne prawa do sprzedaży swych wyrobów na określonym terenie.
Singer - producent maszyn do szycia. W połowie XIX wieku stwo
(…)
… zł
Franczyzobiorca musi dysponować środkami na adaptację i wyposażenie lokalu w wysokości od 1800 do 2800 zł netto/m2 oraz kwotą na opłatę licencyjną w wysokości 15 000zł netto - wartość opłaty licencyjnej jest każdorazowo ustalana indywidualnie i pokrywa całkowity koszt wyposażenia sklepu w sprzęt komputerowy i urządzenia fiskalne
Reserved: Aranżacja i budowa salonu - od 1,8 do 2,5 tys. zł netto za m2, brak opłaty licencyjnej. Minimalna kwota inwestycji: Reserved - 630 tys. zł, Reserved Kids - 200 tys zł.
Wymagania:
Atrakcyjna lokalizacja - centrum handlowe, główne ulice miast
Powierzchnia ogólna lokalu od 80 m2 do 300 m2 - w zależności od wielkości miasta i atrakcyjności lokalizacji Lokale usytuowane przy ulicy powinny znajdować się na parterze z witryną wychodzącą na stronę głównego ciągu pieszych
Posiadanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)