formy rządów - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 1295
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
formy rządów - omówienie - strona 1 formy rządów - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

FORMY RZĄDÓW: USTRÓJ PREZYDENCKI, PARLAMENTARO - GABINETOWY, PARLAMENTARO - PREZYDENCKI
System rządów jest to ogół zasad określających wzajemne relacje pomiędzy naczelnymi organami państwa, a w szczególności między organami władzy ustawodawczej a wykonawczej. System rządów prezydenckich Brak dualizmu egzekutywy - ten sam organ państwowy (prezydent) jest jednocześnie głowa państwa (kompetencje reprezentacyjne) oraz szefem rządu (kompetencje rządzące).
Ministrowie nie posiadają tu własnych kompetencji konstytucyjnych, ani też jako kolektyw nie stanowią konstytucyjnego podmiotu władzy. Są oni kierownikami administracyjnymi swoich departamentów. Z punktu widzenia prawno - konstytucyjnego są oni tylko doradcami prezydenta. Odpowiadają oni przed prezydentem.
Prezydent i parlament są wzajemnie niezależne od siebie. Parlament nie może obalić prezydenta ( z wyjątkiem procedury impeachmentu), a prezydent nie może rozwiązać parlamentu.
Jedynie parlament jest organem realizującym funkcje ustawodawcze, prezydent nie posiada nawet inicjatywy ustawodawczej.
obowiązuje zakaz łączenia mandatów parlamentarnych z funkcjami we władzy wykonawczej ( wyjątkiem jest sprawowanie funkcji przewodniczącego senatu przez wiceprezydenta). Prezydent może oddziaływać na parlament poprzez: weto wobec ustaw, prawo kierowania orędzi, zwoływanie sesji nadzwyczajnych, odraczanie obrad w wyjątkowych okolicznościach, prawo wiceprezydenta do przewodnictwa obradom senatu. Parlament może na prezydenta oddziaływać poprzez: przełamanie weta (wymaga większości 2/3 w każdej z izb), impeachment (tylko gdy prezydent naruszy prawo, jest to forma odpowiedzialności konstytucyjnej), senat ma prawo zatwierdzania traktatów międzynarodowych (zawiera je prezydent).
System parlamentarno - gabinetowy Dualizm egzekutywy - z jednej strony głowa państwa (monarcha lub prezydent) o kompetencjach głównie reprezentacyjnych (w republice prezydent wybierany jest przez parlament, a w monarchii - na ogół dziedzicznie.), z drugiej strony rząd/gabinet składający się z ministrów na czele z premierem, który sprawuje rzeczywista władzę. Gabinet jest powoływany przez głowę państwa i każdorazowo musi cieszyć się poparciem większości w parlamencie (parlament może uchwalić wotum nieufności względem całego rządu jak i poszczególnych ministrów. Parlament pełni funkcję ustawodawczą i kontrolną, Uprawnienia prezydenta/ lub monarchy są ograniczone. Nie bierze on czynnego udziału w polityce , jeśli już zabiera głos to w formie arbitrażu. Premier i ministrowie mogą być jednocześnie deputowanymi.
Rząd jest odpowiedzialny politycznie przed parlamentem, jest to odpowiedzialność zarówno solidarna jak i indywidualna.


(…)

… w polityce , jeśli już zabiera głos to w formie arbitrażu. Premier i ministrowie mogą być jednocześnie deputowanymi.
Rząd jest odpowiedzialny politycznie przed parlamentem, jest to odpowiedzialność zarówno solidarna jak i indywidualna.
Parlament dysponuje wieloma środkami kontroli rządu, np. kontrola wykonania budżetu, plenarna debata nad polityka rządu, zapytania i interpelacje, komisje parlamentarne, śledcze. Egzekutywa posiada uprawnienia, których celem jest równoważenie uprawnień parlamentu wobec rządu: prawo rozwiązania parlamentu przed zakończeniem kadencji, promulgacja ustaw).
System parlamentarno - prezydencki - stanowi on zestawienie dwóch systemów: parlamentarno - gabinetowego i prezydenckiego, Systemy rządów mieszanych nie są wszędzie takie same, ale można wyróżnić kilka ich zasadniczych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz