To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Finansowanie telewizji Ponieważ telewizja analogowa ma cechy dobra publicznego, pobieranie bezpośrednich opłat za oglądanie nie ma sensu W związku z tym telewizja finansowana jest przez reklamodawców (tak jak radio komercyjne, z tą różnicą, że koszt wyprodukowania reklamy jest wyższy)... ...oraz poprzez abonament (dotyczy telewizji publicznej) W niektórych przypadkach telewizje mogą też zarabiać na produkcji i sprzedaży własnych programów lub formatów telewizyjnych (np. sprzedaż formatu „M jak Miłość” telewizji rosyjskiej, w której emitowano oparty na nim serial jako „ Любовь как любовь”)
Jak ekonomiści uzasadniają to, że niektóre stacje analogowe otrzymują wsparcie podatników a inne nie? Skala oddziaływania telewizji i jej wpływ na odbiorców pozwalają stwierdzić, że telewizja generuje efekty zewnętrzne Z efektem zewnętrznym mamy do czynienia gdy jeden podmiot podejmuje działania, które wpływają na inne podmioty, przy czym podmioty te nie płacą, ani nie otrzymują rekompensaty za oddziaływanie wspomnianego efektu. Jeśli działania podjęte przez pierwszy podmiot wpływają pozytywnie na inne podmioty, wówczas mówi się o pozytywnych efektach zewnętrznych. Jeśli działania podjęte przez pierwszy podmiot wpływają negatywnie na inne podmioty, wówczas mówi się o negatywnych efektach zewnętrznych. Jak ustalić ład medialny by uwzględnić istnienie efektów zewnętrznych? Przykłady programów generujących negatywne efekty zewnętrzne Przykłady programów generujących pozytywne efekty zewnętrzne Rozwiązanie 1: regulacje dotyczące zawartości programów egzekwowane w trakcie procesu koncesyjnego („każdy nadawca ma obowiązek...”) Rozwiązanie 2: regulacje dotyczące koncentracji mediów („jeden właściciel nie może mieć więcej niż jednej stacji telewizyjnej na danym terytorium”) Rozwiązanie 3: istnienie mediów publicznych („media publiczne mają obowiązek realizować misję...”) Rozwiązanie 4: dofinansowanie z budżetu produkcji wartościowych programów (by obniżyć ich cenę) Rozwiązanie 5: dofinansowanie z budżetu emisji wartościowych programów (by „wypychały” programy niepożądane)
Telewizja a zawodność rynku Co kształtuje program stacji telewizyjnych: preferencje widzów czy preferencje reklamodawców? Wielkość audytorium a intensywność odczuwania satysfakcji z odbioru telewizji Czy w przypadku telewizji oddziaływanie Prawa Hotellinga jest równie silne jak w przypadku radia? Duplikacja programów i „najmniejszy wspólny mianownik”
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)