To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Historia telewizji jako historia zmian technologicznych
Telewizję upowszechniono jako komercyjne medium w latach 50. XX w.
Od tego czasu funkcjonowanie stacji telewizyjnych było warunkowane wprowadzaniem nowych technologii: telewizji kolorowej, telewizji kablowej, odtwarzacza video, pilota, telewizji satelitarnej, odtwarzacza DVD, telewizji cyfrowej, telewizji HD i interaktywnej, telewizji na żądanie
Każdy z tych wynalazków zmieniał ekonomiczne podstawy funkcjonowania branży
Ekonomiczne cechy tradycyjnej telewizji analogowej
Ma cechy dobra publicznego: nie jest konkurencyjna w konsumpcji a zarazem nie
istnieje możliwość wyłączenia z konsumpcji
Specyficzna struktura kosztów - niskie koszty krańcowe; wysokie koszty stałe
Możliwość osiągania znacznych korzyści skali (np. po przetłumaczeniu programu na języki
obce)
Istnienie istotnych efektów zewnętrznych
Telewizja jako dobro publiczne
Problem dobra publicznego można próbować przezwyciężyć wprowadzając obowiązkowe opłaty (podatki) mające służyć utrzymaniu stacji telewizyjnych; podatki takie nie pokrywają jednak kosztów prowadzenia wszystkich stacji telewizyjnych, a jedynie tych, które są
określane jako telewizja publiczna (i które mają obowiązek „realizacji misji”)
Lub czekać aż problem ten sam się rozwiąże dzięki postępowi technologicznemu - telewizja kablowa i cyfrowa są dobrami, z konsumpcji których można wykluczyć niepłacących użytkowników, a więc stanowią rozwiązanie problemu dobra publicznego
Finansowanie telewizji
Ponieważ telewizja analogowa ma cechy dobra publicznego, pobieranie bezpośrednich opłat za oglądanie nie ma sensu
W związku z tym telewizja finansowana jest przez reklamodawców (tak jak radio komercyjne, z tą różnicą, że koszt wyprodukowania reklamy jest wyższy)...
...oraz poprzez abonament (dotyczy telewizji publicznej)
W niektórych przypadkach telewizje mogą też zarabiać na produkcji i sprzedaży własnych programów lub formatów telewizyjnych (np. sprzedaż formatu „M jak Miłość” telewizji
rosyjskiej, w której emitowano oparty na nim serial jako „Любовь как любовь”)
Jak ekonomiści uzasadniają to, że niektóre stacje analogowe otrzymują wsparcie podatników a inne nie?
Skala oddziaływania telewizji i jej wpływ na odbiorców pozwalają stwierdzić, że telewizja generuje efekty zewnętrzne
Z efektem zewnętrznym mamy do czynienia gdy jeden podmiot podejmuje działania, które wpływają na inne podmioty, przy czym podmioty te nie płacą, ani nie otrzymują rekompensaty za oddziaływanie wspomnianego efektu.
(…)
…, ale więcej niż wynosi krańcowy koszt obsługi dodatkowego widza
Problem mierzenia audytorium
Kim są widzowie? Jaka jest zależność między programem a audytorium?
Nowe technologie wpływają na możliwość obsługi coraz mniejszych nisz rynkowych
Co w konsekwencji umożliwia lepsze zdefiniowanie grup odbiorców, a więc sprzedaż
czasu reklamowego coraz węższym grupom reklamodawców (im lepiej dopasowana grupa
docelowa…
…: preferencje widzów czy preferencje reklamodawców?
Wielkość audytorium a intensywność odczuwania satysfakcji z odbioru telewizji
Czy w przypadku telewizji oddziaływanie Prawa Hotellinga jest równie silne jak w przypadku
radia? Duplikacja programów i „najmniejszy wspólny mianownik”
Nowe technologie też nie są wolne od problemów natury ekonomicznej
W ekonomii zakłada się, że społecznie efektywne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)