Historia telewizji jako historia zmian technologicznych Telewizję upowszechniono jako komercyjne medium w latach 50. XX w. Od tego czasu funkcjonowanie stacji telewizyjnych było warunkowane wprowadzaniem nowych technologii: telewizji kolorowej, telewizji kablowej, odtwarzacza video, pilota, telewizji satelitarnej, odtwarzacza DVD, telewizji cyfrowej, telewizji HD i interaktywnej, telewizji na żądanie Każdy z tych wynalazków zmieniał ekonomiczne podstawy funkcjonowania branży
Ekonomiczne cechy tradycyjnej telewizji analogowej Ma cechy dobra publicznego: nie jest konkurencyjna w konsumpcji a zarazem nie istnieje możliwość wyłączenia z konsumpcji Specyficzna struktura kosztów - niskie koszty krańcowe; wysokie koszty stałe Możliwość osiągania znacznych korzyści skali (np. po przetłumaczeniu programu na języki obce) Istnienie istotnych efektów zewnętrznych Telewizja jako dobro publiczne Problem dobra publicznego można próbować przezwyciężyć wprowadzając obowiązkowe opłaty (podatki) mające służyćutrzymaniu stacji telewizyjnych; podatki takie nie pokrywają jednak kosztów prowadzenia wszystkich stacji telewizyjnych, a jedynie tych, które są określane jako telewizja publiczna (i które mają obowiązek „realizacji misji”) Lub czekać aż problem ten sam się rozwiąże dzięki postępowi technologicznemu - telewizja kablowa i cyfrowa są dobrami, zkonsumpcji których można wykluczyć niepłacących użytkowników, a więc stanowią rozwiązanie problemu dobra publicznego
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)