Finanse publiczne wykłady 2011/2012

Nasza ocena:

5
Pobrań: 581
Wyświetleń: 4718
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Finanse publiczne wykłady 2011/2012 - strona 1 Finanse publiczne wykłady 2011/2012 - strona 2 Finanse publiczne wykłady 2011/2012 - strona 3

Fragment notatki:

Są to m.in: teorie, które wpływają na prawo finansowe; finanse publiczne, budżet i zarządzanie budżetem, przyczyny kryzysów finansowych, państwowy dług publiczny, dług Skarbu Państwa, teorie papierów wartościowych, budżet klasyczny, budżet zadaniowy, budżet zadaniowy we Francji, budżet środków europejskich, budżet UE, kryteria uczestnictwa w unii ekonomicznej i walutowej(konwergencji), rynki finansowe, instrument finansowy, dochody sektora publicznego, zasady rachunkowości.

Notatka pozwoli na usystematyzowanie wiedzy z przedmiotu Prawo finansowe i finanse publiczne. Kompletny zestaw wykładów umożliwi przygotowanie się do ćwiczeń oraz wykładów.

PRAWO FINANSOWE I FINANSE PUBLICZNE WYKŁADY
WYKŁAD 1 3.10.2011
I Finanse-łac. finire- kończyć, wszystkie operacje finan. Przeprow. za pomocą pieniądza.
Publiczne-powszechne, jawne, przeznaczone dla ogółu.
Nauka finanse publiczne- zajmuje się badaniem zjawisk związanych z gromadzeniem i wydatkowaniem pieniędzy publicznych, a także badaniem przyczyn i skutków procesów wywołanych przez finanse publiczne, a także wyjaśnianiem ich treści ekonomicznych.
Finanse publiczne-obejmują oprócz środków budżetu państwa, wszelkie nieprywatne środki finansowe, które pozostają państwu na prowadzenie jego polityki finansowej.
Prawo finansowe- to zespół norm prawnych regulujące funkcjonowanie finansów publicznych i prywatnych w danym państwie.
Teorie, które wpływają na prawo finansowe
a)merkantylizm
- między ekonomią a polityką,
- wyraźna rola państwa w gospodarce, -państwo ma popierać gospodarkę, -XVII i XVIII wiek, -istotą gospodarki nie jest osiąganie zysku, ale gromadzenie środków pieniężnych
-rynek nie jest najważniejszy ale zwiększanie ilości środków pieniężnych -budowanie potęgi politycznej na podstawie gospodarczej
-normy określane przez państwo, ujednolicenie miar i wag- standaryzacja
-likwidacja ceł wewnętrznych w ramach jednego państwa
-rozbudowa dróg, rozwój kopalni kruszców szlachetnych -dokładna regulacja rzemiosła i handlu
-standaryzacja podatku-protekcjonizm celny, który ma zapewnić przewagę gospodarczą
-własność oparta na przywileju wyłączności posiadania, oparta na posiadaniu majątku
-istnienie manufaktur czy innych zakł. Państw., które miały zapewnić państwu dochody
-administracja gospodarcza objęła swoim zakresem podmioty prywatne i publiczne -porządek prawny oparty na dokładnej reglamentacji i długotrwałe procedury
-kryzys załamanie gospodarcze
b)liberalizm
-powstrzymanie się państwa przed ingerowaniem w gospodarkę, zakładając że gospodarka ma zdolność samoregulacji
-porządek społeczny powinien opierać się na prawach naturalnych, wolności człowieka, na własności, wolności gospodarczej i osobistej
-A.Smith, Ricardo- twórcy klasycznego liberalizmu akcentują zamknięty system gospodarczy, w którym rynek oparty jest na zasadzie wolnej gry sił ekonomicznych, konkurencja eliminuje ingerencję państwa w gospodarkę, państwo powinno ingerować tylko wyjątkowo , np. zagrożenie dóbr osobistych
-wprowadza wolność gospodarczą na równych prawach i dla wszystkich
-liberalizm nie uchronił społecznego kryzysu, 1873- kryzys, depresja gospodarcza- 1895
4 zasady liberalizmu:
1. rozdział gospodarki od państwa


(…)

… samorządu terytorialnego oraz ich związki;
3) jednostki budżetowe;
4) samorządowe zakłady budżetowe;
5) agencje wykonawcze;
6) instytucje gospodarki budżetowej;
7) państwowe fundusze celowe;
8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
9) Narodowy Fundusz…
… w nim środki:
Programy Operacyjne Infrastruktura i Środowisko, Kapitał Ludzki, innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej, Fundusz Rybacki, Wspólna Polityka Rolna, Regionalne Programy Operacyjne
Środki Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Poza budżetem środków europejskich są środki…
… się :
Europejski Fundusz Rozwoju
Europejski Bank Inwestycyjny
Europejski Fundusz Inwestycyjny
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju
Operacje finansowe bezpośrednio prowadzone przez KE
Budżet UE- cechy
Roczny plan finansowy obejmujący dochody i wydatki UE podlega zatwierdzaniu przez Radę i Parlament. Jest to plan finansowy i akt prawny. Jest tworzony w oparciu o ściśle określoną procedurę
Jest opracowany i wykonywany…
…. Można uchwalić zwiększenie dochodów czy wydatków.
System rezerwy ujemnej - która jest zaplanowana w budżecie i powstaje z oszczędności w wydatkach w danym roku. Z rezerwy można pokrywać wydatki niezaplanowane co chroni przed deficytem.
Zasada jedności materialnej i formalnej budżetu. Zasada ta nie jest restrykcyjnie przestrzegana - Europejski Fundusz Rozwoju czy Europejski Bank Inwestycyjny są przykładem…

Bezpieczeństwo
Efektywność
Płynność
Rynek regulowany
Działający w sposób stały system obrotu instrumentami finansowymi dopuszczonymi do obrotu, zapewniający inwestorom powszechny i równy dostęp do informacji rynkowej w tym samym czasie przy kojarzeniu ofert nabycia i zbycia instrumentów oraz jednakowe warunki zbycia i nabywania instrumentów zorganizowany i podlegający nadzorowi właściwego organu na zasadach…
… poziomu życia ze strony przyszłych pokoleń
Sposób finansowania długu publicznego
Dług publiczny jest sumą deficytów z poprzednich lat. Kraje w Europie bez deficytu: Norwegia i Dania. Papier wartościowy- brak definicji legalnej w prawie polskim.
Jedynym krajem definiującym papiery wartościowe jest Szwajcaria
Instrument finansowy
Papiery instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi.
Wartościowe…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz