Finanse behawioralne 4e

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 721
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Finanse behawioralne 4e - strona 1 Finanse behawioralne 4e - strona 2 Finanse behawioralne 4e - strona 3

Fragment notatki:

• Selektywny wpływ emocji na procesy poznawcze - Emocje pozytywne- optymizm poznawczy - Emocje negatywne - obronność percepcyjna Zjawisko pułapki entrapment Zjawisko pułapki to wybór przed jakim staje człowiek, niepewny przyszłości, który musi zdecydować się czy kontynuować podjętą wcześniej decyzję, jeśli wie, że była ona błędna Zjawisko wzrostu zaangażowania escalation of commitment • np. czekanie na autobus Teoria dysonansu poznawczego L.Festinger 1957 • niespójność między dwoma przekonaniami, taka, że z jednego z nich wynika zaprzeczenie drugiego • Przykład- dysonans między idealnym obrazem samego siebie a rzeczywistością Osoby nadużywające alkoholu są przekonane, że piją mniej niż piją naprawdę
Palacze mają inne zdanie na temat szkodliwości palenia niż osoby niepalące, mimo równego dostępu wszystkich ludzi do rzetelnych badań na temat konsekwencji palenia prawie wszyscy niepalący zgadzają się z tym, że palenie jest szkodliwe, a wśród osób palących zgadza się z tym tylko połowa badanych • dysonans najczęściej pojawia się jako konsekwencja zaangażowania się w działanie, które jest sprzeczne z koncepcją samego siebie jako osoby rozsądnej i racjonalnej • charakterystycznym elementem teorii jest chęć usunięcia dysonansu i przywrócenie spoistości poznawczej Przykład Załóżmy, że inwestor poniósł pewną stratę z inwestycji. Przekonanie `moja inwestycja traci na wartości' pozostaje w dysonansie z: `inwestuję żeby odnosić zyski'. Czynniki, które decydują o tym jak duża jest siła odczuwanego dysonansu • wolność wyboru • odpowiedzialność • nieodwracalne koszty • odchylenie od normy
odchylenie od normy • Im silniej podjęte decyzje odbiegają od tego, co większość uważa za słuszne i prawdziwe, tym bardziej nasze zaangażowanie wzrasta • Jeśli okaże się, że wybór nie był słuszny powstaje silne uczucie dysonansu. • Dysonans jest postrzegany jako nieprzyjemne uczucie, którego staramy się unikać lub przynajmniej zmniejszać jego intensywność. • Festinger porównuje uczucie dysonansu do uczucia głodu. Istnieją dwie możliwości pozbycia się lub zminimalizowania uczucia dysonansu • selektywne postrzeganie • selektywne działanie Selektywne postrzeganie • Tendencyjność zmienia obraz rzeczywistości

(…)

…. czekanie na autobus Teoria dysonansu poznawczego L.Festinger 1957 • niespójność między dwoma przekonaniami, taka, że z jednego z nich wynika zaprzeczenie drugiego • Przykład- dysonans między idealnym obrazem samego siebie a rzeczywistością Osoby nadużywające alkoholu są przekonane, że piją mniej niż piją naprawdę
Palacze mają inne zdanie na temat szkodliwości palenia niż osoby niepalące, mimo równego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz