To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Fazy życia - okres dzieciństwa i młodości, wzrostu i rozwoju organizmu (do 25 roku życia; anafaza), - okres wieku dojrzałego (od 25-30 do 55-60 roku życia; mezofaza ),
- okres wieku starszego (po 60 roku życia; katafaza. Nazwy „anafaza”, „mezofaza” i „katafaza” niezbyt ściśle odpowiadają określeniom „dzieciństwo i młodość”, „dojrzałość” i „wiek starszy”; przedrostek ana - oznacza „wznosić się, przyrastać”, mezo- - „pośredni, środkowy”, kata- - „opadający, malejący”. Istotą określeń „anafaza”, „mezofaza” i „katafaza” jest więc kierunek przemian w ustroju człowieka, nie zaś okres życia.
Rola aktywności ruchowej w poszczególnych fazach życia Psychologia w perspektywie całego życia (LSP) Podstawowym aspektem prac badawczych w dziedzinie psychologii rozwoju, który pojawił się w perspektywie całego życia ( life-span psychology - LSP) jest ich odniesienie do nowej ogólnej, metateoretycznej konceptualizacji pojęcia rozwoju.. Założenia LSP:
To metateoretyczne podejście do psychologii na przestrzeni całego życia cechuje się połączeniem następujących punktów widzenia: uwzględnieniem wielokierunkowości zmian ontogenetycznych, włączeniem czynników rozwoju zależnych i niezależnych od wieku, rozpracowaniem permanentnego, dynamicznego wzajemnego oddziaływania między wzrostem (zyskiem) i rozpadem (utratą), podkreśleniem historycznych związków rozwoju i badań innych strukturalnych wpływów oddziałujących na te procesy z rozwojem,
badaniami zakresu plastyczności procesów rozwojowych.
Rozwój przez całe życie W modelu LSP zakłada się, że procesy ontogenezy trwają od narodzin aż po śmierć, a zatem na przestrzeni całego życia. Ontogenezę postrzega się jako proces trwający przez całe życie. Celem LSP jest opis, wyjaśnienia i modyfikacje (optymalizacja) procesów ontogenetycznych, z uwzględnieniem indywidualnych podobieństw i różnorodności.
Współczesne założenia psychologiczne Szczególny nacisk położymy na dwa nowe punkty widzenia. Jednym jest metodologiczne założenie, że plastyczność procesów rozwojowych najlepiej badać przy użyciu strategii “ testing-the-limits ” (badania granic zachowań). Drugim jest teoretyczne założenie, że każdy proces rozwojowy zawiera adaptacyjną zdolność zarówno zysku ( wzrostu ), jak i utraty ( rozpadu ). Badania na d rozwojem ustawicznym Do rosnącego zainteresowania perspektywą całego życia w początkowym okresie jej rozwoju szczególnie przyczyniły się zapewne trzy następujące czynniki:
(…)
… pojęciowemu stanowisko w sporze o uniwersalia, jedna z umiarkowanych postaci nominalizmu, według której ogólność jest cechą umysłowej organizacji świata i można ją przypisywać jedynie pojęciom, jako zjawiskom psychicznym zachodzącym w umyśle ludzkim.»
Słownik języka polskiego
Założenia rozwoju przez całe życie
-Koncepcja trwającego całe życie rozwoju zawiera dwa aspekty:
-Po pierwsze jest to ogólne założenie…
… babcia, która w wieku 75 lat zdobyła licencję pilota.
5. Prof. Czesław Marchaj.
6. Prof. Zbigniew Czajkowski.
7. T. Kotarbiński, K. Popper i inni profesorowie.
8. Zachodni emeryci - podróże
- opóźnia spadek wydolności i sprawności, pomaga zachować zdrowie,
- wyrównuje zaburzenia i usuwa skutki niesprawności.
wiek starszy
- pomaga w utrzymaniu osiągniętej wcześniej wydolności fizycznej,
- zapobiega schorzeniom (również cywilizacyjnym i zawodowym) i działa leczniczo,
- ułatwia zachowanie równowagi wewnątrz ustroju oraz w układzie ustrój ‑środowisko,
wiek dojrzały
- pobudza rozwój fizyczny,
- podnosi wydolność,
- wyrównuje skutki przeciążenia nauką,
- ułatwia usuwanie odchyleń w rozwoju psychofizycznym.
dzieciństwo i młodość
rola ruchu
okres życia
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)