Komplet notatek z wykładów

Nasza ocena:

5
Pobrań: 910
Wyświetleń: 4753
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Komplet notatek z wykładów - strona 1 Komplet notatek z wykładów - strona 2

Fragment notatki:



...Jean Rousseau- „dziecko nie jest miniaturą człowieka dorosłego”; dziecko inaczej myśli, spostrzega świat; istotne jest zwrócenie uwagi na to , że nie można od dziecka oczekiwać podobnego sposobu zachowania jak u osób dorosłych; twierdził, że dziecko do 12. Roku życia nie potrafi rozumować...

....- zmiany progresywne- zmiany na plus; gdy pojawia się coś nowego, lepszego w naszym funkcjonowaniu; np. w wieku 7 lat pojawia się zdolność zapamiętywania logicznego;
- zmiany regresywne- zmiana na minus, utrata jakiejś zdolności( większość zmian w starości)...

Zaliczenie- test
TEMAT: 1. Rys historyczny
Pokazuje, że psychologia rozwoju człowieka nie jest oderwana od innych nauk.
Prekursorzy myślenia o rozwoju: John Locke( twórca empiryzmu, przełom XVII, XVIII wieku; dziecko rodzi się jako TABULARASA) jako pierwszy zwrócił mocno uwagę na wpływy środowiskowe jeśli chodzi o rozwój; kluczem do rozwoju jest środowisko; Locke przesadził, ale ważne jest to, że zwrócił na środowisko uwagę; Jean Rousseau- „dziecko nie jest miniaturą człowieka dorosłego”; dziecko inaczej myśli, spostrzega świat; istotne jest zwrócenie uwagi na to , że nie można od dziecka oczekiwać podobnego sposobu zachowania jak u osób dorosłych; twierdził, że dziecko do 12. Roku życia nie potrafi rozumować;
Johann Tetens- jego sądy to także oczywistość; jako pierwszy zauważył, że istnieje zależność pomiędzy rozwojem duchowym a cielesnym; te dwie sfery rozwoju się przenikają; istnieją granice optymalizacji rozwoju, nie można przesadzić z ilością bodźców; nadmiar bodźców powoduje ucieczkę uwagi; stwierdził, że każdy człowiek jest autorem własnego rozwoju( uciekamy od determinizmu, przekonania, iż musimy się rozwijać).
Jędrzej Śniadecki- pierwszy autor periodyzacji rozwoju( podział życia na etapy); I faza- życie płodu; kolejny okres to epoka niemowlęca(do pojawienia się pierwszych zębów niemowlęcych); III- epoka dziecięca(do pojawienia się pierwszych zębów stałych); IV- epoka młodzieńcza(do końca dojrzewania płciowego); V- epoka dojrzewania( do 25. Roku życia); VI- epoka trwania(do 60.r życia)- wczesna i średnia dorosłość; VII epoka starości(utrata władz cielesnych i umysłowych).
Przełom XIX i XX weku
- psychologia rozwoju człowieka zaczęła być uprawiana empirycznie, zaczęto badać rozwój; polegało to na prowadzeniu dzienniczków obserwacji rozwoju dziecka
Karol Darwin prowadził takie badania; eksperyment z małpką i niemowlęciem; człowiek jest mistrzem naśladownictwa( stąd uwstecznienie dziecka do małpy).
Alfred Binet- jednym prekursorów badania rozwoju procesów poznawczych w tym m.in. inteligencji; stworzył pierwszą skalę mierzącą iloraz inteligencji;
Stanley Hall- stworzył pierwszy kwestionariusz badający dojrzałość szkolną( składał się z 134 pytań, na które musiało odp. 6-letnie dziecko)- nie wszystkie dzieci dorastają do szkoły w tym samym wieku; 2. Podstawowe pojęcia:
Rozwój- jest to zmiana, która zachodzi wraz z wiekiem w naszym rozumowaniu psychicznym i fizycznym. Zmiany dzielą się na:
- zmiany progresywne- zmiany na plus; gdy pojawia się coś nowego, lepszego w naszym funkcjonowaniu; np. w wieku 7 lat pojawia się zdolność zapamiętywania logicznego;
- zmiany regresywne- zmiana na minus, utrata jakiejś zdolności( większość zmian w starości);


(…)

… okularów do czytania;
- zmiany dezadaptacyjne- zmiany utrudniające przystosowanie, w wyniku której gorzej jest funkcjonować; np. problemy dziecka w szkole unikane przez wagary;
- zmiany filogenetyczne- zmiany w funkcjonowaniu psychicznym na przestrzeni całej ewolucji; - zmiany antropogenetyczne- zmiany w funkcjonowaniu psychicznym na przestrzeni ewolucji gatunku ludzkiego( od prymitywnych przodków…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz