Fazy rozwoju pedagogiki-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 2891
Wyświetleń: 5950
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Fazy rozwoju pedagogiki-opracowanie - strona 1 Fazy rozwoju pedagogiki-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Czynniki sprzyjające Centralizacja rozpowszechniania i kontroli paradygmatu funkcjonalnego, poszukiwanie projektu edukacyjnego dla którego punktem odniesienia miał stać się określony ideał człowieka
Antagonistyczne postrzeganie świata, zamknięcie się na przenikanie wiedzy
Wykluczenie innych nurtów teoretycznych
Dominacja metodologii pozytywistycznej
Jak postrzegana była pedagogika po wprowadzeniu pedagogiki socjalistycznej
Marginalizowano pedagogikę jako metateorię na rzecz naukowego systemu teoretycznej wiedzy o wychowaniu i kształceniu, której założenia ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne utraciły swoją problematyczność wraz z podporządkowaniem ich monocentrycznemu ładowi społecznemu i ofensywie ideologicznej państwa totalitarnego Jakie cele spełniały badania pedagogiczne
Odrzucenie wszystkich niezgodnych z marksizmem prądów i jednostronne fragmentaryczne odczytywanie tych teorii Uzasadnienie iż pedagogika osiągnie wyższy poziom rozwoju tylko wtedy gdy podporządkuje się regułom empiryzmu logicznego i przejdzie do obiektywizmu metodologicznego
Jakie zadania spełniała pedagogika:
Nawiązanie kontaktu z pedagogiką radziecka Przeniesienie założeń teoretycznych i metodologicznych pedagogiki marksistowskiej
Opracowanie zasad socjalistycznego systemu oświaty
Jakie podejścia do pedagogiki można wyróżnić w okresie ortodoksji?
Pedagogika jako autonomiczna nauka o wychowaniu - miała na celu doprowadzenie do autonomii wiedzy o wychowaniu jako odrębnej ze względu na przedmiot pedagogika miała zajmować się całością zjawisk wychowawczych Pedagogika jako pedologia - wiązało się to z rozwojem badań nad sytuacją społeczną dziecka, jego prawami i rozwojem badań eksperymentalnych w dziedzinie psychologii rozwojowej Model integracji wewnętrznej - połączenie nauk o wychowaniu i o kształceniu człowieka Heterodoksja - efekt napięć politycznych u represyjności systemu Co cechowało okres heterodoksji Załamanie dominującego paradygmatu zinstrumetalizowanej pedagogiki socjalistycznej
Odrzucenie ideologii sankcjonującej obowiązującą teorię wychowania
Ścieranie się teorii odmiennych światopoglądów Wyłoniły się studia feministyczne Pedagogika zastąpiona została naukami o wychowaniu czyli zespołem dyscyplin które w stałych interakcjach tworzą wiedzę o sytuacjach praktykach systemach wychowania i kształcenia Interakcja globalna Traci monopol na urządzanie człowieka i świata
Pojawiają się teorie należące do tradycji subiektywistycznej - teorie radykalnego humanizmu 9teorie krytyczne0, interpretatywizmu (fenomenologiczne i hermeneutyczne); promujące antypozytywizm i preferujące metody idiograficzne ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz