To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ETAPY ROZWOJU SAMOWIEDZY Wg. Kozieleckiego można mówić o 3 etapach rozwoju samowiedzy: Etap samowiedzy elementarnej. trwa od urodzenia od urodzenia do 4 roku życia. głównymi osiągnięciami na tym etapie jest odkrycie własnej odrębności fizycznej i później psychicznej. Na początku rozwoju D.nie odróżnia siebie od otoczenia, ani od ludzi ani od przedmiotów. Stopniowo ten proces wyodrębniania siebie dokonuje się, a jest to możliwe dzięki pewnym doświadczeniom D. Należą do nich: odczuwanie bodźców dostarczanych przez własny organizm np. głodu, ciepła, doświadczenie z przedmiotami ( dotyk. przedmiotów), manipulowanie przedmiotami. Doznania dotykowe np. głaskanie, przytulanie. Oglądanie siebie w lustrze. Poznawanie własnych cech fizycznych. D. o prawidłowym rozwoju rozpoznaje siebie w lustrze w drugim roku życia. Objawia to radością. W kształtowaniu odrębności fizycznej podobnie jak psychicznej sprzyja także rozwój mowy. Poczucie odrębności psychicznej między 3 a 4 r. ż. Przejawem rozwoju tego uczucia odrębności psych. są reakcje negatywizmu „ ja nie chcę”. 4-11 r. ż. jest etapem samowiedzy zróżnicowanej. Na tym etapie rozwoju wiedzy dominują sądy opisowe. Wiedza o sobie jest jeszcze nieuporządkowana, chwiejna i łatwo ulegająca zmianom. Głównym źródłem informacji o sobie są opinie osób znaczących. Począwszy od okresu szkolnego w wiedzy o sobie pojawiają się nowe elementy związane z realizowaniem nowych zadań rozwojowych. Dojrzałe początki przypadają na okres dorastania. Począwszy od tego wieku wiedza o sobie dotyczy nie tylko tego co było i co jest, ale także tego jaki będę w przyszłości. W okresie dorastania możemy już wyraźnie zauważyć istnienie tzw. „Ja edalnego”. Ja idealne- jakim chciałbym być w okresie dorastania? Samowiedza pełni 4 funkcje: funkcja poznawcza- samowiedza pozwala nastolatkom zrozumieć siebie, zaspokoić swoją ciekawość dotyczącą samego siebie, zobaczyć siebie na tle innych. f. instrumentalna tzn. że samowiedza jest instrumentem pomagającym w podjęciu decyzji o przyszłym życiu np. wyborze zawodu, szkoły. f. motywacyjna związana jest z relacją Ja realnym i ja idealnym. Jeżeli ta rozbieżność nie jest zbyt duża to motywuje do pracy nad sobą. f. generatywna- dzięki myśleniu abstrakcyjnemu wiedza o sobie jest generatorem wiedzy o człowieku w ogóle. CZYNNIKI ROZWOJU SAMOWIEDZY Opinie osób znaczących Porównywanie siebie z innymi Rezultaty własnych działań A1 Pierwszy czynnik pojawia się najwcześniej. Otoczenie- osoby znaczące udzielają dziecku informacji o nim samym i to zarówno w sposób werbalny i niewerbalny. W najwcześniejszych fazach dziecko jest bezbronne. Zapisuje informacje (o sobie przekazywane przez osoby znaczące) w pamięci bez weryfikacji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)