To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Etapy planowania strategicznego
sformułowanie misji firmy
opracowanie strategii firmy
program
zadania
Ad. 1 Szczególny powód istnienia naszej firmy, dokąd idziemy, jak chcemy być postrzegani na rynku, po co istniejemy, czym chcemy się na rynku wyróżnić.
Ad. 2
Sposoby opracowywania strategii
Przedsiębiorczy - najczęściej silny przedsiębiorca
ofensywna - intensywne działania
- stara się uprzedzać konkurencję
- aktywne poszukiwania nowych okazji
- o wyborach nie decyduje plan tylko doświadczenie decydenta
Dostosowawcze - „małymi kroczkami do przodu”
defensywna - firmy uwikłane w powiązania organizacyjne, prawne, finansowe np. szpitale, uczelnie państwowe
- dostosowują się do wymagań rynku
Planowa - ciągła, bieżąca analiza wnętrza firmy i elementów jej otoczenia
Analiza SWOT - silne i słabe strony firmy w odniesieniu do możliwości oraz zagrożeń płynących z otoczenia.
S
W
silne
słabe
* personel
* wyposażenie
* lokalizacja
* finanse
O
T
szanse
zagrożenia
brak konkurencji
konkurencja
klient
ubogi klient
polityka fiskalna
polityka gospodarcza
Konkretyzacją strategii jest program gdzie cele strategiczne się przekłada, konkretyzuje na cele operacyjne.
Zadania konkretyzują cele operacyjne czyli są one rozpisywane na cele dla pracowników.
Wizja - przyszły obraz roli i miejsca naszego miejsca pracy (naszej firmy), w jakiej sytuacji pragniemy i możemy znaleźć się w przyszłości.
Misja - uszczegółowienie wizji, określamy w niej jaki jest powód istnienia firmy, do kogo adresujemy naszą ofertę, czym się chcemy na rynku wyróżniać, powinni ją znać wszyscy pracownicy firmy aby ją realizować.
Wynikają z nich konkretne cele strategiczne
co przedsiębiorstwo chce osiągnąć w przyszłości i w jak dalekiej przyszłości
jakie przedsięwzięcia kompleksowe należy podjąć aby te cele osiągnąć.
Cele i zadania precyzuje już konkretna strategia firmy. Każda firma ma strategię która wynika z 3 stylów jej opracowania:
przedsiębiorcza - mocnego uderzenia, próba uprzedzenia konkurencji
dostosowawcza - defensywna, uwikłanie firmy w powiązania, małymi kroczkami do przodu
planowa
Analiza SWOT - silne i słabe strony firmy.
Cztery modelowe sytuacje strategiczne organizacji (w zależności od układu czynników zewnętrznych i wewnętrznych)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)