Zarządzanie, planowanie strategiczne Cykl
Funkcje kierowania
1
Preparacja
1
Planowanie
2
Organizowanie
2
Realizacja
3
Motywowanie
3
Kontrola
4
kontrolowanie
W Polsce preparacja to 10 - 20% a realizacja to ok. 80% natomiast w innych krajach preparacja to 80 - 90% a realizacja reszta %.
Wynika z tego że w innych krajach najważniejsze jest określenie celu.
Etapy planowania strategicznego
sformułowanie misji firmy
opracowanie strategii firmy
program
zadania
Ad. 1 Szczególny powód istnienia naszej firmy, dokąd idziemy, jak chcemy być postrzegani na rynku, po co istniejemy, czym chcemy się na rynku wyróżnić.
Ad. 2
Sposoby opracowywania strategii
Przedsiębiorczy - najczęściej silny przedsiębiorca
ofensywna - intensywne działania
- stara się uprzedzać konkurencję
- aktywne poszukiwania nowych okazji
- o wyborach nie decyduje plan tylko doświadczenie decydenta
Dostosowawcze - „małymi kroczkami do przodu”
defensywna - firmy uwikłane w powiązania organizacyjne, prawne, finansowe np. szpitale, uczelnie państwowe
- dostosowują się do wymagań rynku
Planowa - ciągła, bieżąca analiza wnętrza firmy i elementów jej otoczenia
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)