Elementy procesu organizowania - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1428
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Elementy procesu organizowania - omówienie - strona 1 Elementy procesu organizowania - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Ćwiczenia 06 - Elementy procesu organizowania
Organizowanie pojmuje się jako proces dostosowywania struktury organizacji do jej celów, zasobów i otoczenia.
Strukturą jakiejś całości nazywamy zbiór stosunków między elementami rozpatrywany z określonego względu . Struktura organizacyjna dotyczy zbioru stosunków organizacyjnych, czyli takich, które mają znaczenie z punktu widzenia realizacji określonego celu (lub celów) i których wyrazem są określone więzi organizacyjne. Elementami struktury organizacyjnej są zasoby ludzkie i rzeczowe organizacji.
Elementy struktury organizacyjnej (procesu organizowania)
Projektowanie stanowisk pracy
Grupowanie stanowisk pracy
Ustalania stosunków podporządkowania
Określanie rozkładu władzy
Różnicowanie stanowisk
Koordynacja
WYMIARY STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ
Konfiguracja charakteryzuje kształt struktury: rozczłonkowanie, liczba szczebli hierarchicznych, rozpiętość kierowania oraz proporcje części składowych (komórek, pionów).
Centralizacja określa rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych.
Specjalizacja określa podział pracy, rozdział zadań między stanowiska pracy i zajmujących je ludzi.
Standaryzacja określa stopień typowości i zrutynizowania czynności w organizacji oraz ujednolicenia zasad postępowania.
Formalizacja określa zakres norm postępowania i zasad komunikowania się w organizacji.
Mechanistyczna struktura organizacyjna (nieelastyczne)
Charakteryzują się one małą elastycznością.
Organiczna struktura organizacyjna (elastyczne)
Łatwo ulegają transformacji pod wpływem zmieniającego się otoczenia organizacji.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz