To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
URZĄDZENIA CUMOWNICZE Podobnie jak inne elementy konstrukcji i wyposażenia statku, urządzenia cumownicze charakteryzują się na współczesnych statkach wielką różnorodnością, wynikającą z ciągłego postępu i poszukiwania doskonalszych rozwiązań. Poniżej zostaną zatem omówione tylko rozwiązania najczęściej spotykane na statkach handlowych. Ilość i rozmieszczenie urządzeń cumowniczych na statku wynika z przepisów instytucji klasyfikacyjnej oraz przepisów portowych, kanałowych itd. Głównym przeznaczeniem urządzeń cumowniczych jest zamocowanie statku do nabrzeża. W praktyce są one wykorzystywane ponadto do cumowania innych statków do burty, przeciągania statku wzdłuż nabrzeża oraz holowania go przez holownik. Wszystkie wymienione wyżej czynności charakteryzują się występo- waniem znacznych sił oddziaływujących na urządzenia i konstrukcję statku. Stąd poszczególne elementy wyposażenia cumowniczego mają silną budowę. Przykładem tego są przedstawione na rysunkach polery (pachołki) i przewłoki cumownicze. Służą one do obkładania i mocowania lin cumowniczych i holowniczych. Polery dzielimy na pojedyncze i podwójne, krzyżowe i proste. Wykonane są zwykle ze staliwa, żeliwa lub stali spawanej. Są one przymocowane do pokładu, który ze względu na wspomniane siły musi być w tym miejscu dodatkowo wzmocniony. Średnica polera jest zazwyczaj minimum 10 razy większa niż średnica liny stalowej, lub jeden obwód liny włókiennej, dla jakiej poler jest przeznaczony. Zapobiega to tzw. łamaniu liny, jej uszkadzaniu i szybszemu zużyciu. Na dużych statkach handlowych rozpowszechnione są, pokazane na rysunkach 2.02. i 2.03., polery podwójne ze stali spawanej. Pojedyncze i podwójne krzyżowe polery żeliwne, stosowane głównie do lin stalowych, spotykamy raczej na statkach małych, holownikach itd. Polery są na statkach ustawiane w pobliżu kluz oraz przewłok rolkowych. Kluzy są to otwory w nadburciu obramowane zaoblonym odlewem z żeliwa, chroniącym przechodzące przez nie liny przed przetarciem. Lina zamocowana na polerach może być również skierowana za burtę poprzez tzw. przewłoki. Najczęściej stosowane są przewłoki rolkowe, które znacznie zmniejszają tarcie liny zmieniającej kierunek.
(…)
…
na rys.2.05. Kabestan składa się z pionowego bębna (l) ustawionego na
fundamencie (2) przyspawanym do pokładu (3). Bęben jest napędzany silnikiem
elektrycznym (5) za pośrednictwem przekładni (4).
Konstrukcja wind automatycznych (o regulowanym naciągu) jest nieco
bardziej złożona. Ich napęd stanowi silnik elektryczny lub hydrauliczny. W drugim
wypadku w skład urządzenia wchodzi także zbiornik hydrolu i system rurociągów
wraz z zaworami sterującymi. Zawory sterujące pozwalaj ą na zmianę kierunku
napływu hydro luna łopatki silnika hydraulicznego, a przez to - na zmianę kierunku
obracania się bębna windy. Bęben może więc obracać się "na luzowanie" liny,
podczas jej podawania na ląd, a następnie "na wybieranie", podczas dociągania
statku do nabrzeża. Po zacumowaniu statku ustawia się na windach pożądaną…
… zamontowane w przewłokach obracają się na łożyskach,
smarowania których można dokonać po zdjęciu blaszanego kołpaka, znajdującego
się na wierzchu rolki.
Nie zawsze polery i przewłoki (ewentualnie kluzy) są ustawione względem
siebie w sposób zapewniający, iż lina jest skierowana pod właściwym kątem.
Sprawia to kłopoty zwłaszcza, gdy Jest ona wybierana pod dużym obciążeniem i
trze o elementy konstrukcji statku…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)